Kollega 1
Fredrik Gertten och hans medarbetare i full färd
med att få allt klart inför visningen av hans nya fi lm Big Boys Gone Bananas!* på Moriskan i Malmö. lite buffl ig. Det är inte bara Doles ledning Fredrik Gertten trampat på tårna genom åren, Malmös starke man Ilmar Reepalu (S) sade till exempel upp sin prenumeration på numera nedlagda S-tidningen Arbetet efter en spetsig krönika. Under närmare 20 år har Fredrik Gertten gjort en lång rad dokumentärfi lmer i Sverige och runt om i världen, till exempel Blådårar 2 där en ung Zlatan Ibrahimovi har en framträdande roll. Filmerna är olika till sin yttre form men har det gemensamt att de alla handlar om den lilla människan. – Om man bara ska ta med sig någonting från mina fi lmer så är det just vikten av att se andra människor. Jag tror mycket på synliggörandet av ”den andre”. Det är jätteviktigt för mig att mina fi lmer kan förstås av alla, att inte någon ska känna sig exkluderad. Jag gör fi lmer för mina grannar och alla som är intresserade, inte för kulturetablissemanget. Trots att Fredrik Gertten vistats utomlands i långa perioder, både som utrikeskorrespondent och som kringfl ackande fi lmare, har Malmö alltid varit hans självklara bas. I mer än 30 år har han bott vid Möllevångstorget, den multikulturella och numera hippa arbetarstadsdelen. Området utgör en stor del av hans identitet. – Jag tycker om det urbana livet och älskar marknadsplatser som fi nns utomlands, myllret av människor och alla möten. Möllevången är den enda plats i Sverige som har den formen av urbanitet. Här fi nns folk från hela världen och det är en fantastisk plats att avläsa förändringar i samhället. – Jag har inte gjort någon ekonomisk karriär, jag äger inget men får resa mycket och har en hög livskvalitet ändå. 32 KOLLEGA 3–12 För att få vardagslivet som frånskild att funka har de båda tonårsbarnen ofta fått följa med på inspelningar och festivaler runt om i världen. – Den stora skillnaden mellan min och tidigare generationers fi lmare är att vi också vill ta ansvar för våra barn. Det innebär att vi måste jobba mer intensivt. Jag har involverat mina barn i fi lmprojekten, de har träff at bananarbetarnas familjer i Nicaragua och fått uppleva deras värdighet och att det är människor som man verkligen kan respektera trots att vi är väldigt olika. Jag tror att mina barn är rätt impregnerade mot främlingsfi entlighet. värmer men denna gång är Fredrik Gertten inte i behov av de folkvaldas stöd för att inte gå under – han redan vunnit en fantastisk seger. Och nu är siktet inställt på pr-branschen. Den nya fi lmens dramaturgi är som hämtad ur en Hollywoodfi lm. Den ensamme fi lmmakaren som blir stämd och svartmålad av jättebolaget när han berättar sanningen och hur David till sist besegrar Goliat. – Visst handlar det till viss del om upprättelse, och det har vi på ett sätt fått genom att vi vann rättsfallet. Men det här är en fruktansvärt viktig historia om vår samtid, vilket är det som jag oavbrutet letar efter. Det primära är inte att folk ska bli anti-Dole, utan att man ska se nya sammanhang och till exempel ställa sig frågan varför vissa R IKSDAGSHUSET, 29 FEBRUARI 2012: Fredrik Gertten är tillbaka på samma lilla podium som för två och ett halvt år sedan. Det är mer än fullsatt och folk trängs längs väggar och pelare när Big Boys Gone Bananas!* visas. Applåderna