Kollega 1
Fredrik Gertten lever för sitt yrke och det fi nn
s inte utrymme för några större utsvävningar, undantaget heter Malmö FF. Oavsett var i världen han befi nner sig följer han fotbollslagets matcher på datorn, hemma missar han aldrig en match. ”Det är skönt att ha ett litet rum där passionen är någon annanstans. Det är ett familjeprojekt, jag går på fotboll med pappa, mina bröder och mina barn, det gäller att smitta dem rätt.” saker får litet utrymme i tidningen. Det handlar om mediemakt och ett helt system där de mäktigaste kan plantera nyheter eller styra ett nyhetsskeende med hjälp av skickliga pr-byråer och lobbyister. Big Boys Gone Bananas!* är framför allt en skrämmande skildring av de påtryckningsmedel som multinationella företag besitter. Filmen drar inte enbart ner byxorna på Dole utan riktar strålkastarljuset mot pr-branschens tvivelaktiga metoder och journalistikens tillstånd i världen. Fredrik Gertten oroas av att pr-branschens dolda infl ytande håller på att bli lika stort i Sverige som i USA. Kanske hade stödet inte varit lika starkt om han tampats med ett svenskt storföretag med goda kontakter i politik och media? – Jag vill att pr-branschen tvingas ut ur skuggorna och berättar vem de jobbar för. Det fi na med att visa Bananas!* i riksdagen var att den handlingen i sig bromsade upp utvecklingen att stämma varandra kors och tvärs som man gör i USA. Men när det gäller pr-industrin tror jag att vi redan är där. Det som hänt är att styrkeförhållandet mellan pr-branschen och undersökande journalistik har förändrats. Det ökar möjligheten att paketera en historia väl. Mottagandet av Big Boys Gone Bananas!* har varit översvallande, både i USA och i Europa. Men efter varje visning får Fredrik Gertten frågan om vilka bananer vi egentligen bör äta, trots att den nya fi lmen inte handlar om bananer över huvud taget. Han har lite svårt att dölja sin trötthet över att förknippas med bananer – han äter dem inte ens. Vad nästa fi lmprojekt ska beröra är Fredrik Gertten inte riktigt på det klara med. Men en sak är han säker på: – Den kommer i alla fall inte att handla om frukt. Cirkeln är sluten. Det var under fi lmvisningen av Bananas!* i riksdagshuset som vindarna vände mot den amerikanska fruktjätten Dole. Två och ett halvt år senare är han här igen, för att visa uppföljaren Big Boys Gone Bananas!*. 3–12 KOLLEGA 33