Kollega 1
Säljaren Martin Sundström råkade ut för en oseriö
s arbetsgivare och blev blåst på både jobb och lön. Tack vare facket och statlig lönegaranti fick han åtminstone tillbaka pengarna han hade rätt till. Text Johanna Rovira Bild Britt Mattsson Martin blåst på D et finns bra arbetsgivare och det finns dåliga arbetsgivare. Martin Sundström i Gävle har erfarenhet av båda sorter. En tidigare arbetsgivare uppma- nade honom till exempel tidigt att gå med i facket och Martin är i dag glad att han lydde uppmaningen. Medlemskapet blev hans smala lycka när han för något år sedan råkade ut för en oseriös arbetsgivare. – Jag fick jobb som försäljningsansvarig på ett företag som verkade inom fastighetsbranschen, men också sålde mot företag lokalt. Det gick jättebra till en början och mina säljare omsatte lysande volymer, berättar Martin Sundström. – Företaget tjänade jäkligt bra och både säljare och kunder var nöjda. Men det kan gå för bra ibland också. Martin Sundström menar att förväntningarna på den tjänst han och hans säljare sålde var för stora. Tjänsten bestod i att lokala hantverkare skulle marknadsföras på en skärm i ett byggvaruhus. Om varuhuskunderna behövde komma i kontakt med en certifierad hantverkare skulle varuhuspersonalen hänvisa till skärmarna varpå ett sms gick direkt till den berörda hantverkaren. – Det här låg helt rätt i tiden med tanke på rot-avdraget, men hantverkarna förväntade sig att det skulle strömma in jobb. Så blev dock icke fallet, säger Martin Sundström. När fler och fler missnöjda hantverkare drog sig ur projektet och några krävde pengarna tillbaka fick Martin Sundström skulden. Han borde ha utbildat sina säljare att förklara bättre för kunderna, ansåg arbetsgivaren. Alla säljare sades upp men Martin fick löfte om att han satt säkert. Fast det löftet visade sig vara tämligen ihåligt när Martin kort därefter också fick gå. Eftersom hans sista månadslön uteblev kontaktade han facket. – Ärenden där medlemmar inte får ut sin rättmätiga lön är standard för oss. Sedan finns det arbetsgivare som betalar på en gång medan andra försöker smita, säger Dan Pers- 16 KOLLEGA 3-12 VIKTIGA RÅD Kolla upp din presumtive arbetsgivare till exempel genom att ringa ditt fackförbund. Läs noga igenom anställningsavtalet – ta hjälp om du inte förstår det. Spara alla lönespecifikationer. Kontakta facket redan den 26:e om du inte får ut din lön den 25:e. Om företaget sedan tvingas i konkurs kan man gå miste om statlig lönegaranti om man väntat för länge. son, som är ombudsman i Unionen Gävleborg. Martin Sundströms arbetsgivare tillhörde den sistnämnda kategorin. Han dök inte ens upp i tingsrätten, som gav Martin Sundström rätt inte bara till lönen, utan också till semesterersättning och skadestånd för brott mot semesterlagen. Plus ränta. Strax efter domstolsutfallet gick arbetsgivaren i konkurs och den statliga lönegarantin satte in, så Martin fick till slut ändå sina pengar. – Jag är jättenöjd. Det blev runt 26 000 kronor netto, och pengar är alltid pengar. Men framför allt var det en upprättelse, som att bli av med en tung börda. – Utan Dan Persson och Unionen i ryggen hade jag aldrig kunnat driva det här och jag uppmanar alla kollegor att gå med i facket. Fram för allt om man jobbar inom säljbranschen – det här är en luddig bransch som innehåller en hel del oseriösa företag och folk sägs upp på löpande band. – Ändå älskar jag branschen och att vara säljare är världens bästa yrke om man har drivet och tänker business, säger Martin Sundström, som i dag jobbar som säljledare på Prospector, ett renodlat försäljningsföretag med kollektivavtal. Hans förra arbetsgivare har också gått vidare och startat ett nytt säljföretag. – Mitt råd till alla som söker jobb i branschen är att noga kolla upp företaget och se till att det finns kollektivavtal, säger Martin Sundström. ”KOLLA UPP FÖRETAGET OCH SE TILL ATT DET