Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46 Glädjen över den nya tjänsten kan
lätt övergå i prestationsångest när första arbetsdagen närmar sig. Tänk om jag inte duger? – Kom ihåg att de valde dig bland mängder av sökande, säger coachen Sofia Sivertsdotter. Text Eva Karlsson bild Annmari Reich Hjälp, jag fick jobbet Jag är rädd att jag framställde mig lite för bra på anställningsintervjun. – Tänk på att det inte bara är dina ord som ”pra- tar”. De som anställde dig har redan sett mycket mer av dig än vad du tror. De tyckte om varje ord mellan raderna, din utstrålning och dina försök att göra ett gott intryck. Du hade inte fått jobbet annars, säger Sofia Sivertsdotter. Men jag kommer inte att kunna prestera så mycket och så snabbt som de tror. – De allra flesta människor har en ”bluff-käns- la” inom något område och om detta är ditt så har du en fantastisk möjlighet att ta dig ur det nu. Gör så här: Steg 1: Kom ihåg att du är och ska förbli en människa, inte en robot. Steg 2: Gör ditt allra bästa en dag i taget så kommer du i mål när du är redo att komma i mål. Steg 3: Var ärlig emot dig själv och hedra dina värderingar. Du är så mycket större än vad du tror och kan uträtta mästerverk, låt inte världen gå miste om det. Tänk om jag inte förstår deras rutiner och oskrivna regler på en gång. De kommer att tycka att jag är trögfattad. – Passa på att vara rookie! Man kan inte kunna något som man ännu inte har lärt sig och frågan är nybörjarens bästa vän. Använd den – utan att skämmas. – Sträck på dig och öva på att släppa självcentreringen. Fråga vad du kan ge på din nya arbetsplats, inte vad dina nya kollegor ska tycka eller tänka om dig. Varför ville du ha det här jobbet? Vad vill du bidra med? Vem vill du vara som kollega? Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter och hur kan du lära dig så mycket som möjligt om dem? Fokusera på det och du har inte tid att känna dig trögfattad. Kom ihåg att de valde dig bland mängder av sökande, gör ditt bästa och bekräfta för dem att de valde rätt. 46 KOLLEGA 1-11 Jag kommer att få tunghäfta eller säga fel saker. De tycker kanske inte om mig. – Du kommer att säga konstiga saker ibland, precis som alla andra människor. Tricket är att bjuda på dig själv när du gör det och inte tro att varje ord som kommer ur din mun vägs på guldvåg. Får du tunghäfta – säg ”Nu fick jag visst total tunghäfta” och vips så är du ur den. – Du är inte på jobbet för att bli bedömd utan för att bidra med din kunskap, dina erfarenheter och dina egenskaper. Alla kommer förmodligen inte att tycka om dig, och det är precis som det ska vara. Fokusera på att bli respekterad för det jobb och den ansträngning du gör, inte på att bli omtyckt. FOTNOT: Sofia Sivertsdotter är coach, författare och föreläsare. Läs mer om henne på www.authenticavenue.com Sök ögonkontakt och le Unionens karriärcoach Andreas Damberg, region Sydost, listar sina bästa tips till dig som är ny på jobbet. ● Kom i tid. Det är bättre att vara 5 minuter för tidig än 5 minuter för sen. Särskilt i början är det viktigt att du passar alla tider. ● Med ett leende kommer man långt. När du möter någon i till exempel trappan eller korridoren, sök ögonkontakt, skicka fram ditt bästa leende och säg hej. Glädje smittar av sig. ● Var lyhörd och nyfiken. Den gamla klyschan att man har två öron men bara en mun gäller även när man är ny på jobbet. Var nyfiken och visa att du vill lära dig. ● Våga ställa frågor, men glöm inte bort svaren. Att inte kunna allt med en gång är naturligt och helt förståeligt. Men var noga med att komma ihåg svaren så att du slipper ställa samma fråga flera gånger. ● Sök sociala kontakter, sätt dig bland dina kollegor vid fikabordet, gå med ut och käka lunch, häng med på afterwork. ● Glöm inte att du anställdes för att du är du! Var inte någon annan!
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68