Buffé 1
MÖTET Amjad Aloul l a ä »ALLA ÄR VI OLIKA« En sto
r säck Tilda-ris bredvid en mindre förpackning Uncle Ben’s, kassavarot jämte rotselleri – se där integration i praktiken. Det hävdar marknadsföraren Amjad Aloul, som i flera år har coachat dagligvaruhandeln att skapa butiker för hela befolkningen. Text Anna Kågström Foto Peter Knutson D often av älskade maträtter sitter djupt i människans smakminne. En viss kryddblandning smakar frukost, långkokt gulasch minner om en älskad person, påskrätten memma smakar mumma. För den som byter land får maten ofta en central roll: Många av dem som utvandrar från Sverige ägnar stor möda åt att få fatt i svensk lingonsylt till köttbullarna. De som tvärtom invandrar till Sverige letar med samma iver efter syrade betor till rödbetssoppa, favabönor eller en viss typ av oliver. Och äntligen börjar allt fl er butiker att möta efterfrågan. AMJAD ALOUL DRIVER kommunikationsbyrån Crossborder Communication. Han har länge arbetat med mångfaldsfrågor, tidigare främst på uppdrag av myndigheter och företag men på senare år även för dagligvarubranschen. Han greppar förtjust några små knub22 B UFFÉ 9 • 2016 – Jag ser inte invandrare, jag ser en flora av olika konsumtionsmönster. Studenter, gravida, barnfamiljer eller veganer – alla eft erfrågar delvis olika saker, säger kommunikatören Amjad Aloul. biga, vita zucchini i grönsakshyllan: – Det här är en efterfrågad råvara! Och där har vi majrova, som många från Mellanöstern har i inläggningar och grytor. Vi möts i Skärholmen söder om Stockholm, i en ICA-butik som särskilt satsar på att erbjuda varor för en större del av befolkningen. Här fi nns visserligen en »charterhylla« med mat från turistmål som Indien, Thailand och Mexiko, men annars är sortimentet integrerat: fyrakilossäckar ris på rishyllan, surkål bland konserverna, kassavarot och bladpersilja i stora knipbanken och kom som nioåring med en bror till Sverige. Båda föräldrarna var döda, i Sverige fanns en äldre syster. Mat och matkulturer har alltid fascinerat honom. – Människor är generellt väldigt konservativa vad gäller smak. Samtidigt upplever jag att svenskar är det mest nyfi kna folket av alla, som gärna provar nytt. MATEN SOM FINNS att tillgå i ett land vittnar om smakförändringar över tid, menar Amjad Aloul och tar en konserv med färdig hummus som exempel. – Den här »Tendensen på senare tid är tyvärr ett ökat ’vi och dom’-tänkande.« pen på frukt- och grönsaksavdelningen. Tillsammans bildar utbudet en berättelse över grupper som invandrat till Sverige i modern tid, över deras matkulturer och högtider. Amjad Aloul är född i Nablus på Västköps främst av infödda svenskar. Första generationens invandrare från Mellanöstern handlar snarare torkade kikärter och gör egen hummus. Andra generationens invandrare – som min dotter – köper burken med färdig hummus men adderar lite extra tahini och spiskummin innan hon äter den. Gör: Driver företaget Crossborder Communication. Bor: I Stockholm. Familj: Fru och två döttrar. En bror och syster i Sverige. Av de ursprungligen 13 syskonen bor fem kvar på Västbanken. Fritid: Jag tycker mycket om att laga mat. Och att resa. Tips till smaknyfikna: Kryddblandningen za’atar, baserad på vild timjan. Det är en stapelvara i hela Mellanöstern men finns ännu enbart i specialbutiker här. Prova att doppa en bit bröd i olja, sedan i za’atar – det är fantastiskt gott. L d r f u t g o nå m m