Buffé 1
»Ett sortiment FÖR ALLA« I SVERIGE BOR EN mångkul
turell mix av människor, vilket är en av flera faktorer som inspirerar oss att aktivt utveckla och ta in fler produkter som vi ser att marknaden efterfrågar. Just nu är vi inne i ett intensivt arbete där vi tillsammans med specialiserade leverantörer breddar vårt sortiment med mer mat från Mellanöstern, Balkan, Polen och nordöstra Afrika. Det är från dessa regioner som flest personer utanför Norden har sin etniska bakgrund, och av den anledningen ligger vårt fokus här i första skedet. Vi vill kunna erbjuda ett sortiment för alla, som tilltalar alla matintresserade i vårt avlånga land. Det är det vi menar med begreppet »Hela världens mat«. För oss är mat något gränslöst, som för människor samman oavsett ursprung, religion, ålder och kön. I höst fortsätter vi att utveckla sortimentet, inte minst inom färskvaror och frukt och grönsaker. Vi jobbar också mycket med att upplysa om högtider som firas av många, exempelvis ortodox påsk. Tveka inte att säga till i din butik vad du saknar! av befolkningen I dag är nästan 1,7 miljoner eller cirka 17 procent av Sveriges befolkning född utomlands. Adderat med andra generationens invandrare räknar Amjad Aloul att invandrargruppen representerar 22 procent av befolkningen och 280 miljarder i köpkraft. De vanligaste länderna bland utrikes födda i Sverige var 2015: Finland, Irak och Polen. Bland asylsökande (jan–juli 2016) var de vanligaste länderna: Syrien, Afghanistan, Irak och Somalia. Källa: SCB och migrationsinfo.se. INFÖR ETT AV SINA uppdrag gav Amjad kameror till en grupp kvinnor med persiska rötter och bad dem att fotografera innehållet i sin kyl, frys samt några vardagsdukningar. – Det var visserligen en liten grupp, men om 16 av 20 persiska kvinnor visar sig ha en tiokilos rissäck i klädkammaren blir det så uppenbart: Butiker i områden med en stor andel utomeuropeiska invandrare kan inte fortsätta att enbart fronta rishyllan med Raheleh Rouhani, kategoriansvarig för »Hela världens mat« på ICA. små förpackningar förkokt Uncle Ben’s. De förlorar ju kunder! DE FLESTA HANDLARE och företagare ser eller börjar se den ekonomiska vinsten i ett breddat utbud. Ändå tvekar många ännu att ta steget, baserat på en grumlig rädsla för vad »de vanliga kunderna« ska tycka, menar Amjad. – Tendensen på senare tid är tyvärr ett ökat »vi och dom«-tänkande. Men man måste ju inte stå och ropa: Grattis till Ramadan, alla muslimer, här fi nns det lammrulle! Däremot kan man till den avslutande festen Eid al-fi tr tydligt kommunicera att det fi nns lammrulle. På samma sätt kan man till jul skaff a sig kunskap och förbereda inför den och andra stora högtider under året, som ortodox påsk och persiskt nyår. – Då tilltalas olika målgrupper, liksom allmänt matintresserade som söker ny inspiration i köket. Det är inte svårare än så, slår Amjad fast. En värld av smaker UNDER ÅRET HAR fler än 600 produkter inom sortimentet »Hela världens mat« tagits in centralt på ICA. Det betyder att alla ICA-butiker som vill enkelt kan beställa hem dessa och erbjuda till sina kunder. Det handlar om allt från olika sorters ris, bönor, fröer, nötter och gryner, kryddblandningar, polska pastejer, såser och röror till diverse mezeprodukter, korvar, inläggningar, halalslaktat kött, örter i storpack och torkad frukt. Massvis av recept från världens kök finns på ica.se. B UFFÉ 9 • 2016 23 22 procent