Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36 Kundkontakt 020-83 33 33 • kundkonta
kt@ica.se • www.ica.se • Matnyttigt från ICA ICAs kasse bidrar till en bättre miljö Tillsammans med modeföretaget House of Dag eko ills agmar lanserar ICA en specialdesignad ekologisk tygkasse som kommer att säljas i IC bättre miljö. t ICAs butiker i begränsad upplaga från den 10 10 augusti. I priset ingår ett bidrag på 10 kr tiltill Världsnaturfonden WWFs arbete för en b – Det är roligt att nå ut med vår design till en bredare målgrupp och försöka 89 kronor kommer kassen att kosta för kunder utan ICA-kort och 69 kronor för dem med. I KRÄFTANS TID Ingen annanstans i världen är kräftan förknippad med så stor gastronomisk kult som i Sverige. Och trots att kräftorna går att köpa i butik hela året är det just nu i augusti som de flesta av oss väljer att ordna kräftfest. Påwww.ICA.se hittar du tipsen och maten som bidrar till en riktigt trevlig fest! MILJÖ I FOKUS Långsiktig klimatstrategi gör ICA miljövänligare Miljö och klimat upptar allt större del av debatten i dagens samhälle. Anna Carlsson, ansvarig för ICAs klimatarbete, svarar på 5 frågor: Hur ser egentligen ICAs klimatmål ut? – För två år sedan antog ICA sin klimatstrategi som anger att vi ska minska verksamhetens utsläpp av växthusgaser, framför allt koldioxid, med 30 procent till 2020 jämfört med 2006. Och hur har det gått med den goda föresatsen? – Tidigare har utsläppen ökat bland annat på grund av ett utökat sortiment som drar mer energikrävande kyla i butikerna. Vi har också tagit över mer av 36 BUFFÉ 8 • 2 009 varutransporterna från våra leverantörer för att kunna ha högre fyllnadsgrad under transporten. – Men under 2008 planade kande utsläppen minskar, och vi strävar efter att alla svenska butiker ska gå över till förnyelsebar el. Anna Carlsson ökningstakten ut. Det beror delvis på att energiförbrukningen på våra lager minskat med nio procent och att de svenska butikernas energiförbrukning minskat med två procent. – Arbetet med att effektivisera förbrukningen av energi i både butik och lager fortsätter i hög grad även i år, och vi räknar med att kunna beta av en del av vårt mål. Även mer förnyelsebar el i butik gör att de klimatpåver- Hur kompenserar ICA de ökade utsläppen genom fler varutransporter i egen regi? – Vi jobbar med att försöka köra mer på järnväg samt att hitta alternativa drivmedel. Sedan lång tid tillbaka jobbar vi dessutom med sparsam körning och andra krav på chauff örer och speditörer för att minska miljöpåverkan. Och hur når ni miljömålen på butikshyllorna? Arbetet med att utöka sortimentet med klimat- och miljövänligare varor pågår kontinuerligt, liksom arbetet med att erbjuda fl er regionala och närproducerade alternativ. ICA har bland annat genomfört klimatanalyser av 100 egna märkesvaror inom livsmedel med syfte att förbättra kunskapen om produkternas klimatpåverkan. ICA har även en webbplats med råd och tips om hur kunderna ska kunna minimera andelen mat som kasseras i hemmen och därmed också minimera påverkan på klimat och miljö. Finns konkreta åtgärder för klimatet ända ner på personalnivå? – Ja självklart klimatkompenserar ICA för de anställdas flygresor som görs i tjänsten, och vi erbjuder en bilpool med miljöbilar. För mer information om ICAs klimatarbete: www.ica.se/klimat förmedla ett budskap. Det är första gången vi är med i ett samarbete av den här typen. Jag hoppas att en snygg, miljövänlig och rättvisemärkt kasse ska göra det enkelt för ICAs kunder att visa att de bryr sig – »I care« som också är designens tema, säger Kristina Tjäder, designer på Dagmar. – Vi har valt att göra ett öga på kassen som symboliserar och påminner dig och din omgivning Systrarna Dagmar. om hur just du kan hjälpa till att påverka miljön, säger Kristina Tjäder. Designen har släktskap med andra plagg i Dagmars höstkollektion och är tillverkad i ekologisk bomull och rättvisemärkt. Den kommer att kosta 89 kronor för kunder utan ICA-kort och 69 kronor för dem som har ICA-kort. Många bäckar små … Mat ska smaka gott men inte kosta för mycket. Därför anstränger sig ICA för att hitta riktigt bra priser på sådant som många köper ofta. Resultatet är en matkasse fylld med varor av bra kvalitet – men till lägre pris, varje dag. Förutom bra priser på märkesvaror har ICA oftast ett och ibland även två ännu billigare alternativ. Dessa kommer nu och under resten av hösten att märkas ännu tydligare i butiken. Märkningen som går under namnet »Spara Pengar« sätter fokus på ett sortiment med prisvärda vardagsvaror och större förpackningar men också flera spännande nyheter. Håll utkik efter »Spara Pengar«märkningen så kommer du fram till kassan med en billigare varukorg!
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40