Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Det börjar bli brist på kompon
enter till vägskyddsanläggningarna vid Sveriges många järnvägskorsningar. Men nu ska bland annat bommar och ljud-och ljussignalerna bytas ut över hela landet. Det sker genom att cirka 100 plankorsningar per år får ny utrustning under 25 år. FOTO: NORKONSULT "Tyvärr förekommer det att gående kryper under bommarna och med kjolar minskar vi den risken" á säger Olle Mornell. Ändras utrustningen vid övergången på något sätt? – Vi har numera bomkjolar i sortimentet. Tyvärr förekommer det att gående kryper under bommarna och med kjolar minskar vi den risken. En annan nyhet är att så kallade Kryssmärkena kommer att stå på högkant när Alex införs. Det gör de inte i gamla anläggningar. Då pekar de åt sidan. Båda varianterna är tilllåtna, men där det är trångt riskerar lastbilar att köra för nära och skada kryssmärkena när de sitter vågrätt. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 pyramidmattor finns i sortimentet. – De ser ut som upp och ner vända äggkartonger ungefär. Det är svårt att gå på dem. Syftet är att förebygga risken att någon tar sig in på spåret genom att lägga pyramidmattorna på båda sidorna om plankorsningen. Det är förbjudet för obehöriga att gå i spåret, men i första hand vill vi förebygga olyckor och i andra hand trafikstörningar, säger Olle Mornell. Kommer ni att installera kameraövervakning? – Det finns kameror i sortimentet, men kameror är inte något vi har som standard. Det är någonting som vi sätter upp för att kunna utvärdera risker i anläggningarna En kamera spelar in tågpassager och andra rörelser. Efter en vecka raderas inspelningen. Kamera övervakning är ett ingrepp i den personliga integriteten så det måste finnas en anledning, till exempel säkerhet, för att använda kameror. – Det är sällan det finns sådana skäl, så det är ingenting som vi direkt satsar på, men möjligheten finns, säger Olle Mornell. Trafikverket köper Alex-anläggningarna som ett paket och inte som tidigare i lösa delar från olika leverantörer. – Leverantören ansvarar för alla interna gränssnitt även ut till signaler så att själva styrenheten, kablar och signaler levereras ihop. Det gäller även stolpar, fundament och fästen. Vi blandar inte ihop leverantörer med varandra utan en leverantör ska leverera allt. Ett färdigt system alltså? – Ja, precis, Och så funkar det ju på bilar om man köper en bil á 11