Framtidens Järnväg 1
Tågoperatörerna efterlyser inte bara högre kapaci
tet på trånga järnvägssträckor utan även på rangerbangårdarna. FOTO: GREEN CARGO D Digitalisering och modernisering av järnväg och tåg är inte tillräckligt för att få framtidens godstrafik att blomstra. Det behövs också mera räls och en möjlighet att köra mer last. – Långa, fulla och snabba tåg med bättre kapacitet, det är nummer ett för oss, säger Stephen Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo. AV ANDERS CARLSSON NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 et finns ett flertal hårt belastade järnvägssträckor i Sverige. Men för Green Cargo står trängseln i särklass på tre av dem. Och bolaget börjar bli otåligt. – Nummer ett är att det blir dubbelspår på sträckan Degerön–Hallsberg så fort som möjligt. Jag såg nyligen att Trafikverket hade skjutit fram färdigställandet ytterligare ett år. Nu är det först till 2031 som man räknar med att bli klara. Man tycker ju att bygget av bara 14 kilometer dubbelspår, även om det innehåller en tunnel och bro, borde ha lite snabbare framdrift, säger Stephan Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo Han anser att sträckan har en fullständigt central betydelse – och inte bara för godstrafiken. – Det betyder allt att vi får upp kapaciteten mellan Hallsberg och Södra stambanan. Trängseln på sträckan genererar förseningar och de sprider sig, dels på bangårdarna men de kan á 43