Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG När ETCS (European Train Contr
ol System), som är ett delsystem i ERTMS, installerats i loket kan systemet skicka position och hastighet tillbaka till radiokommunikationscentralen. Ett kontinuerligt utbyte av information sker sedan mellan tåg och trafikledning. ILLUSTRATION: ALSTOM "Just finansieringen är rätt stökig och vi ser att i många andra länder går staten in och stöttar" á på olika sätt och med olika komponenter. När ERTMS har installerats ska tekniken ha skiftat från elektromekanik och reläer till datoriserad ip-baserad teknik. Antalet ställverk minskas då radikalt från 750 till 160. Men i och med att de är digitaliserade kan de styra större områden. Efterlyser omtag Stephan Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo, anser att hela ERTMS-frågan har ”kantrat lite”. – Just finansieringen är rätt stökig och vi ser att i många andra länder går staten in och stöttar helt eller NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 delvis med ombordfinansieringen och det tycker vi definitivt att man borde titta närmare på här i Sverige också. Men han efterlyser också ett omtag av hela ERTMS-projektet. – Det system vi inför behöver harmoniera med övriga Europa så att vi inte bygger en version här i Sverige, en annan i Danmark och ytterligare en i Tyskland vilket skulle innebära att vi inte kan köra sömlöst mellan länderna. Green Cargo trafikerar Malmbanan, och Stephan Ray hoppas nu att den utbyggnad av ERTMS som sker inte ska bli ett isolerat projekt. – Det är viktigt när man rullar ERTMS ska införas i alla EU:s medlemsstater och även i Danmark pågår installation av ERTMS. Här monteras ombordutrusning på ett fordon som trafikerar den danska järnvägsnätet. ILLUSTRATION: ALSTOM ut ett sådant här system att man undviker att skapa öar. Det är inte odelat enkelt att Botniabanan har ERTMS men inte omkringliggande banor, säger Stephan Ray. Finansieringslösningar Utöver i EU:s medlemsländer ska ERTMS installeras i Storbritannien Norge och Schweiz. Flera medlemsländer har löst finansieringsbehovet genom statliga bidrag eller långfristiga lån med låg ränta. I Nederländerna har exempelvis ERTMS finansierats fullt ut med en kombination av statliga bidrag och EU-bidrag. I Storbritannien finansieras ERTMS till 100 procent av statliga á 37