Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Danmark: Banedanmark presenter
ar byggprojekten för 2023 Elektrifieringen och införandet av nya digitala signaler på rälsen går framåt och 2023 kommer också alla spåren att få en rejäl översyn. AV MARKKU BJÖRKMAN I år förnyar Banedanmark räls, slipers och ballast på flera punkter på de livliga interregionala järnvägslinjerna, elektrifierar, digitaliserar, bygger ut Köpenhamnsnavet och förbereder anslutningen till Fehmarn Bält-tunneln. Gröna eldrivna tåg Den historiska moderniseringen av järnvägen kommer att fortsätta under 2023, då nya digitala signalsystem kommer att införas på flera linjer och banan ska elektrifieras för att den ska passa för framtidens gröna eltåg. För att resenärerna även i framtiden ska kunna dra nytta av dessa moderniseringar måste också järnvägens grund – räls, slipers och ballast – vara i gott skick. Därför förnyar Banedanmark 28 ständigt spåren på det nationella järnvägsnätet och i år är det det livliga intercitynätets tur. Mest trafikerade järnvägslinje På kort sikt kommer banförnyelserna bland annat innebära att det blir betydligt färre fel på spår vilket ökar komforten och tillförlitligheten. På något längre sikt är banförnyelseprojekten en förutsättning för att utnyttja de nya digitala signalsystemens fulla kapacitet. Arbetet med att förnya stambanorna mellan provinserna har pågått sedan 2021, då Banedanmark förnyade spåren på Danmarks mest trafikerade järnvägslinje mellan Köpenhamn och Høje Taastrup samt byggde om och förnyade spåren vid Slagelse station. Stambanan underhålls Under 2023 kommer spårförnyelse och underhållsarbeten att utföras på flera punkter på stambanan: l Roskilde - Ringsted l Slagelse - Korsør l Nyborg - Odense l Fredericia - Vejle Banförnyelsearbetet kommer att påverka tågtrafiken på stambanorna från april till september. Arbete kommer att utföras på vårlovshelger och sommarlovshelger och endast ett spår kommer att arbetas på i taget. Syftet är att hålla störningarna för pendlare och tågresenärer så låga som möjligt. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023