Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG á från ett visst märke. Man ka
n ju inte ta hjul från en Volvo och sätta på en Mercedes, ja det kanske du kan om du är riktigt duktig, men garantin lär ju inte gälla då. Och vi tänker likadant. Leverantören ska ta det övergripande ansvaret för produkten, så de ska se till att det funkar. Vad ställer ni för krav på hållbarhet? – Vi har ställt krav på 30 års livslängd på utrustningen, och att ha tillgång till reservdelar över tid. Det har vi inte på de gamla anläggningarna, utan där försvinner reservdelar och då så har vi ingenting att byta med. Men tanken är nu att de anläggningar som vi ersätter ska plockas på reservdelar så vi kan underhålla även dessa efter det som är kvar, säger Olle Mornell. n FAKTA: Ägovägsbommen – en nyhet med Alex l Ägovägsbommen är en ständigt fälld vägbom som ersätter eller kompletterar låsta grindar. Anordningen är en nyhet som kommer med Alex-paketet. l Bommen är normalt fälld, men öppningsbar för den som har nyckel, om inget tåg närmar sig. l Ägovägsbommen är föreskriftsmässigt en vägbom (för att hindra obehörig trafik) och har grå ändar med reflexerna placerade annorlunda än en järnvägsbom. Ägovägsbommen saknar röda bomsignaler, något som järnvägsbommen alltid har. l Om bommen skulle vara öppen fälls den automatiskt när ett tåg närmar sig. l Ägovägsbommen är lämplig vid sporadiska lantbrukstransporter samt vid plankorsningar för järnvägens interna behov. l Ägovägsbommen kan passeras av gående eftersom bommen inte täcker hela körbanan. l Ett gult blixtljus visas när bommen fälls. l Ägovägsbommen kan kombineras med andra skyddsalternativ, till exempel ljus- och ljudsignaler. Ägovägsbommar är bland annat lämpliga vid sporadiska lantbrukstransporter. ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL När Sverige bygger löser vi kommunikationen Vi erbjuder totalentreprenad av säkerhetstekniska system för kritisk kommunikation. Vi bygger bland annat privata nät för 5G, Coverage As A Service. +46 8 239700 www.micnordic.se Film om MIC med referensprojekt Ready 12 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023