Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Bo Lennart Nelldal professor e
meritus i tågtrafikplanering på KTH. FOTO: PRIVAT KTH-professor: ”Svårt att komma ifrån höghastighetsbanor på sikt” Efter regeringens beslut att stoppa nya stambanor för höghastighetståg efterlyser järnvägsforskare och branschföreträdare kraftfulla åtgärder mot kapacitetsbristen på järnvägsnätet. Man vill också att nya järnvägsbyggen förbereds för sammankoppling med framtida höghastighetsbanor. – Jag tror inte att den här frågan är död ännu i och med det här beslutet, säger Bo Lennart Nelldal, professor emeritus i tågtrafikplanering på KTH. AV ANDERS CARLSSON NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 D römmen om nya stambanor med tåg som susar fram i 320 kilometer i timmen mellan Sveriges tre största städer förblir en dröm. Endast Ostlänken, sträckan Järna–Linköping, har fått klartecken att byggas vidare. Men kanske är det inte den uteblivna hastigheten som bekymrar forskare och tågbranschen mest. – Huvudproblemet tycker vi är att järnvägen inte får mer kapacitetstillskott som den behöver, säger professor Sebastian Stichel, föreståndare för á 59