Framtidens Järnväg 1
överallt. Det kan handla om så enkla saker som at
t flytta några skyltar någonstans så att vi inte smäller i dem. Dessutom krävs det längre perronger, och ett extra sidospår där man kan passera förbi. Det kräver väl en hel del investeringar? – Det är klart att det kostar pengar, men det är ju inte de gigantiska summor som krävs för att bygga nya stambanor, och man skulle kunna göra det mycket snabbare. Hur upplever ni problemen med kapacitetsbristen på järnvägen? – Vi känner av den, men generellt så tror vi att det finns mer kapacitet att utvinna i järnvägssystemet. Gör man planeringen och sitt underhåll bättre så går det att få ut mer. Godset och persontrafiken kompletterar ju varandra där persontrafiken trafikerar på dagen medan godstrafiken kör ganska mycket nattetid så det är redan idag ett bra sätt att utnyttja järnvägen. Vill ni ha fler utbyggnader av järnvägsnätet? – Ja, det gäller att bygga bort flaskhalsar: Man kanske inte behöver bygga ett nytt stamnät för hela Sverige utan hitta hårt belastade sträckor som exempelvis Alingsås– Göteborg. Det är på sådana sträckor man behöver fokusera. Det kan handla om att det finns dubbelspår, Ibland är det fyra spår som behövs, medan det vid andra sträckor kanske räcker med ett extra sidospår för att kunna ta sig förbi. Så det behövs inte några gigantiska investeringar. Har ni några framtidsvisioner när det gäller digitaliseringen? – Absolut. Dels direkt kopplat till kapacitet. Genom att jobba tillsammans med Trafikverkets digitaliseringsprojekt MPK (marknadsanpassad planering av kapacitet reds. anm.) kan vi skapa mer kapacitet och effektivitet. Sedan håller vi ju på att stegvis integrera oss mot våra kunder genom att vårt planeringssystem kan ge kunderna detaljerad information. Exempelvis: Var tåget befinner sig, om det är försenat och vad händer härnäst. På så sätt behöver kunderna inte ringa till oss och få information. Den integreringen pågår för fullt. Vilken påverkan bedömer ni att Fehmarn bält- förbindelsen kommer att ha på tågtrafiken i Sverige? – Vår bedömning är att godstrafiken kommer att öka när förbindelsen har öppnat. Den gör det enklare, snabbare och billigare att ta sig från Europa upp till Skandinavien eller åt det andra hållet, och vi kör rätt mycket sådan trafik redan i dag. Men vi är ju lite oroliga över vad som ska hända med Öresundsförbindelsen. Hur kommer den att se ut? Vi har kontaktat Trafikverket i frågan eftersom vi tycker att kapaciteten att göra den faktiska bedömningen finns där. Vi är lite för mycket lekmän för att avgöra om olika lösningar är bra, säger Claes Scheibe. n MOVING FORWARD WITH EXPERIENCE AND INNOVATION. We’ve been keeping public transport moving since 1923 with the overhead contact line systems we develop, plan, build and maintain. And now with charging stations for e-buses and battery trains as well. Our national and international success is all down to our employees, customers and partners. We are shaping the future together – trusting both in established solutions and in our capacity for innovation as we do so. furrerfrey.ch © Furrer+Frey / SBB CFF FFS