Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG "Två tunnlar kommer att ersätt
a nuvarande spår från havet" á tåget fortfarande är det mest effektiva transportmedlet. Den första etappen byggs av ett nytt, helt upphängt dubbelspår från Oslo till Moss och en helt ny järnvägsstation i centrala Moss. Projektet är i gång, och heter Sandbukta–Moss–Såstad. Arbetet sträcker sig ner till Halden. Goda nyheter för flera städer i Østfold På Østfoldbanan från Moss och söderut bygger vi ett nytt dubbelspår som både ger kortare restid till Oslo och fler avgångar på hela banan. Den stora satsningen omfattar nya stationer i Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad och Sarpsborg. Nya möjligheter för stadsutveckling Bane NOR är i full gång med att bygga 10 kilometer dubbelspår genom Moss. Två tunnlar kommer att ersätta nuvarande spår från havet, vilket ger Moss nya möjligheter i förhållande till stadsutveckling. Utmaningar relaterade till markförhållandena i Moss centrum gör att sträckan Sandbukta-Moss-Såstad inte kommer att stå färdig 2024, som ursprungligen var planerat. Innan den nya järnvägsstationen kan byggas krävs en omfattande markstabilisering, vilket tar tid. Men lyckligtvis kan vi försäkra er att detta arbete är i gång! Nya reserbjudanden – För alla som tålmodigt har rest med Østfoldbanen de senaste åren kan vi bara se fram emot ett mycket bättre reseerbjudande de kommande åren, säger Bane NOR:s utvecklingsdirektör Stine Undrum. För resenärer betyder detta från 2023: l Fler direktavgångar mellan OsloSki. l Dagens tågtrafik (linje R20, L21, L22) överförs från inre Østfoldbanan till den nya Follobanbanan. l Tåg på Follobanan mellan Oslo och Ski får ca 11 minuter kortare restid, när Blixtunneln tas i bruk. Från Moss till Oslo blir restiden då ca. 30 minuter. l Lokaltåget fortsätter att gå på ett förbättrat lokalt spår på Østfoldbanan. n Källa: Bane NOR WE MAKE SURE IT ROLLS Stadler never stands still. As a complete service provider and dedicated partner, we ensure safety, availability and operation. The new X2000 fleet was modernized by Stadler Service in the Swedish site in Tillberga. We modernizes the complete fleet of Oeresund Trains as well. Stadler Service currently maintains several fleets in the Nordics and worldwide. Discover the full range of our products and services at www.stadlerrail.com 20