Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG ”Som godsoperatör kan vi iblan
d tycka att vi blir lite förfördelade mot persontrafiken. Vi blir stående ganska mycket vid sidan om i skogstid för att persontrafiken går snabbare”, säger Hector Rails vd Claes Scheibe. "En annan viktig fråga är konkurrens kraften för järnvägen samt konkurrensen inom järnvägen" á Överflyttningen från väg till järnväg pågår redan men för att nå våra klimatmål behöver tempot behöver ökas ytterligare. I den frågan tror vi att politikerna behöver hjälpa till med konkreta åtgärder. Sedan har vi kapacitetsfrågan. Där gäller det att se till att vi utnyttjar järnvägsnätet så bra som möjligt. De två frågorna skulle jag vilja säga är högt prioriterade. Finns det fler frågor som ni vill lyfta fram? – Ja. en annan viktig fråga är konkurrenskraften för järnvägen samt konkurrensen inom järnvägen. Vi är en av få privata aktörer i Sverige, för övrigt är det statliga spelare. Det är särskilt tydligt på godssidan med exempelvis Green Cargo, Cargonet (Norge) och Deutsche Bahn (Tyskland). Vår bedömning är att marknaden har hämmats av att det är för dålig konkurrens och att vi därigenom har ett för långsamt 50 utvecklingstryck. Och där tror vi att ökad konkurrens skulle hjälpa. Men om vi ska vi kunna ta upp konkurrensen med övriga transportmedel, då behöver vi också öka den interna konkurrensen. Och det gäller i alla led hela vägen ner till underhållsverkstäderna. Jag kommer från energibranschen och tycker att järnvägsbranschen är 10 om inte 20 år efter sett till hur vi gör saker. Och det tror jag är kopplat till att det har varit för dålig konkurrens, säger Claes Scheibe. Finns det några ljuspunkter redan idag? Vi tar marknadsandelar och vi växer hela tiden med godset på järnväg, så jag tycker att allt är på rätt spår. Det gäller bara att höja tempot ytterligare. En annan viktig fråga för Hector Rail är hur företaget kan nyttja den järnväg som redan finns. – Som godsoperatör kan vi ibland tycka att vi blir lite förfördelade mot persontrafiken. Vi blir stående ganska mycket vid sidan om i skogstid för att persontrafiken går snabbare. (Skogstid är den tid godståg ställs åt sidan på förbigångsspår eller bangårdar för att passeras av andra tåg red:s anmärkning). Skogstiden är en ineffektivitet som driver kostnad men också påverkar våra kunder negativt, säger Claes Scheibe. Hur ser ni på Trafikverkets planeringsarbete? – Vi tycker generellt att det behöver göras på ett bättre sätt. Men vi har fått indikationer på att regeringen har kommande förslag när det gäller trimningsåtgärder, det vill säga mindre men snabba investeringar för att bygga bort flaskhalsar. Vad kan det vara rent konkret? – För godstrafiken kan det vara att vi får köra större vagnar ibland. Om vi ska köra färre tåg så behöver vi köra med mer gods på varje tåg. Då krävs det att de blir längre, tyngre, och ibland bredare. Vi får ofta dispans från Trafikverket att köra större vagnar, men det går inte NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023