Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Malmbanan näst på tur för förs
enat signalsystem Införandet av tågstyrningssystemet ERTMS i Sverige har kantats av framskjutna tidsplaner och strypta projektpengar. Tågoperatörerna, som är ålagda att bygga om loken, efterl yser klara besked om vilken utrustning som ska användas och när den måste vara på plats. Men trots hindren på vägen närmar sig premiären för ERTMS på delar av Malmbanan. AV ANDERS CARLSSON E 32 ERTMS består av två teknikdelar: radiosystemet GSM-R och ETCS (European Train Control System), den utrustning som finns ombord och i marken. ERTMS har tidigare införts på Botniabanan, Ådalsbanan och Haparandabanan, samtliga byggda på 2000-talet. Men nu har turen kommit till Malmbanan, en av de äldsta banorna i Sveriges järnvägssystem. I juni tas systemet i bruk vid de första två styrområdena, Gällivare och Linaälv. Planen är sedan att fortsätta utbyggnaden mellan Riksgränsen och Boden. Valet att börja på den nordliga järnvägslinjen föll på att de befintliga systemen var äldst här. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023