Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Så här kommer den estniska sta
den Pärnus järnvägsstation att se ut en dag. Rail Balticas internationella passagerarterminal i Pärnu kommer att ligga ovanför perrongen och kopplas samman med gångvägsgallerier. Terminalens huvudbyggnad kommer att inrymma ett väntrum med 90 platser, en cafeteria, informationsbås och andra funktionella ytor. Den beräknade kostnaden för design och konstruktion av Rail Balticas internationella passagerarterminal i Pärnu uppgår för närvarande till 20 miljoner euro. Byggarbetena startade 2022. ILLUSTRATION RAIL BALTICA Estland: Kontrakt för fortsatt planering av Rail Baltica undertecknat Rail Baltic Estonia, det nationella genomförandeorganet för det globala projektet Rail Baltica i Estland, som har samarbetat med det spanska företaget "Ardanuy Ingeneria" S.A. tecknade ett kontrakt för planeringsarbetena för Rail Balticas regionala stationer i Harju- och Pärnu-distrikten. AV MARKKU BJÖRKMAN K 26 ontraktet omfattar utformning av väntplattformar, över- och gångtunnel, utomhusanläggningar, parkeringsplatser och tillfartsvägar till Rail Balticas regionala stationer i Harju- och Pärnudistrikten. - För övergångarna mellan stationsbyggnaderna och väntplattformarna kommer de redan färdiga standardlösningarna som ingår i den befintliga utformningen av den regionala järnvägsstationen Raplamaa att användas och anpassas till de lokala förhållandena, förklarar Rauno Lee, Senior Project Manager på Rail Baltic Estland. Flera stationsbyggen Enligt Rauno Lee pågår just nu arbeten på Rail Balticas regionala stationer praktiskt taget längs hela höghastighetsbanan i Estland, med de enda undantagen i Surju och Häädemeeste. - Samtidigt har detaljplaneringen för nio regionala tågstationer på sträckan Tallinn - Pärnu redan påbörjats, medan detaljplaneringen för Assakus regionaltågstation som planeras av Rae kommun fortfarande pågår. "Ardanuy Ingeneria" S.A. kommer att ta över planeringen av sju regiNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023