Framtidens Järnväg 1
Fakta: Ny teknik för effektivare järnvägstranspor
ter – I dag ligger snitthastigheten på cirka 60 kilometer i timmen på grund av allt stillastående, det vill vi så klart fördubbla. Vi ska kunna köra godståg i 120 kilometer i timmen utan problem. Det blir mer kostnadseffektivt, kräver färre resurser och mindre förarbyten. Det blir bra för hela järnvägssystemet också. Digital övervakning av tågen kan innebära rejäla kostnadsbesparingar för tågföretagen. – Vi ser ett behov av att koppla upp tågen. När det är möjligt kan man styra underhåll och förnyelse så att de sker vid rätt tillfälle. Man kan också planera underhållet på ett helt annat sätt och serva fordon, vagnar och lok innan de drabbas av några stoppande fel. Det kan gå på antalet kilometer, eller vilka nyckeltal man nu använder, säger Stephan Ray. En variant är att använda sig av så kallade digitala tvillingar. – Då kan man verkligen övervaka tåget i detalj. Man kan se hur varje del av tåget beter sig i realtid och kan ta höjd för underhållsbehov på ett kostnadseffektivt och förebyggande sätt, säger Stephan Ray. Green Cargo har tagit fram en digiNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 ATO, Automatic Train Operation: Självkörande tåg. Indelas i olika kategorier beroende på hur självkörande tåget är. DAC, Digitala automatkoppel: En metod för att automatiskt koppla ihop och frikoppla vagnar i ett godståg både fysiskt (den mekaniska anslutningen och luftledningen för bromsning) såväl som digitalt (elkraft och dataanslutning). DAT, Digitalisering av tåglägestjänsten En satsning från Trafikverket som består av tre delar: MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet). Ska skapa en enklare, snabbare och mer transparent planering av järnvägens användning. Ska förbättra för kunder som vill ansöka om kapacitet, och ge ett bra underlag för en optimerad styrning av samtliga trafikverksamheter. NTL (Nationell tågledning). En nationell tågledning för att skapa en effektivare och mer flexibel styrning tal hjälpreda för att sätta ihop tågen. – Vi har en vagnsapp som gör att vi kan digitalisera vagnstyrningen. Vi kan bygga tågen mer smart i vagnsgrupper vilket minskar behovet av rangering så det minskar ledtider och ökar punktligheten. Företaget har en vision där man blickar fram till år 2030. Fram till dess väntas ännu fler digitala system vara i drift. Digitalisering av tåglägestjänsten (DAT) är ett projekt som utvecklas av Trafikverket. Det består av tre delar: - Enklare, snabbare och mer transparent planering av järnvägens användning. - Nationell tågledning -Insamling, säkerställande och tillgängliggörande av data om järnvägsanläggningen till det nationella tågledningssystemet och kapacitetsplaneringssystemen (MPK). av tågtrafiken. Styrningen av tekniken automatiseras vilket ör det möjligt att fokusera på proaktiv och konfliktlösande planering av trafiken. LADDA (Leveransförmåga och anpassning av digital data om anläggningen). Samlar in, säkerställer och tillgängliggör data om järnvägsanläggningen till det nationella tågledningssystemet (NTL) och kapacitetsplaneringssystemen (MPK). C-DAS (Connected Driver Advisory System) Grunden i C-DAS är att skapa en sluten kommunikationsloop mellan trafikledning och förare samt att dela en gemensam lägesbild och plan är det som skapar effekterna genom ökad precision i trafikstyrningen. TTR (Timetabling and Capacity Redesign) syftar till en harmonisering av tidtabellsplaneringen av den internationella järnvägstrafiken i Europa. Målet med TTR är marknadsanpassad, förutsägbar och flexibel kapacitetstilldelning för både godstrafik och persontrafik. Enligt Green Cargos prognos kan Digitalisering av tåglägestjänsten vara fullt införd 2025. Ljus framtid Samma år hoppas man att TTR (Timetabling and Capacity Redesign kan vara i drift. Systemet innebär att en transportköpare med några klick i en app kan frakta varor dörr till dörr genom hela Europa på järnväg. Men redan nästa år spår Green Cargo att C-DAS (Connected Driver Advisory System) kan tas i bruk. Tekniken ger en direkt koppling mellan förarsystemets styrsystem på tåget och trafikledningssystemet. – Det ser väldigt ljust ut för godstrafiken om man blickar tio år framåt i tiden. Även om det inte kommer nya spår så kan vi göra väldigt mycket med tågen och annan utrustning, säger Stephan Ray. n 5