Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Nya stambanan blev tre friståe
nde etapper – med oklar framtid Regeringens beslutade i december förra året att stoppa utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg men lät tre delsträckor av projektet leva vidare som isolerade öar utan kontakt med varandra: Ostlänken, Järna-Linköping, ska byggas med vissa förbehåll. Borås–Göteborg ska utredas, medan stor ovisshet råder för sträckan Hässleholm-Lund. Stor förlorare blev Jönköping som fortsatt hamnar vid sidan av de stora järnvägsstråken. AV ANDERS CARLSSON R 52 egeringen anser att det finns skäl att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg. Den höga kostnaden för utbyggnaden gör att satsningen riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar. Utifrån prioriteringar om den samhällsekonomiska och miljömässiga nyttan avser regeringen därför att inte fullfölja utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg”. Med dessa ord drog regeringen, i sitt beslut från den 22 december, ner ridån för en satsning som skulle bli ett av de mest omfattande infrastrukturprojekten i Sveriges historia. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023