Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Finlandsvägens korsning med Bo
husbanan och Lillhagsvägen. Den olycksdrabbade järnvägskorsningen vid Finlandsvägen på Hisingen i Göteborg står på tur för att få en Alex-anläggning. Arbetet ska vara klart i mitten av april. Här inträffade en krock mellan ett tåg och en ledbuss i mars 2021 när bussen stannade över spåret för att lämna företräde för trafiken på korsande Lillhagsvägen. Tåget spårade ur men ingen skadades allvarligt vid olyckan. FOTO: TRAFIK GÖTEBORG á är monterat på en svart plåt. Där finns också två gula signallampor monterade. – Vi kallar det förvarningsljus. De blinkar när tåget kommer. Vi sätter upp dem där det går lite för fort på vägen. Då kan vi hjälpa trafikanterna att göra rätt genom att sakta ner och inte av misstag köra in i fällda bommar. Sedan får vi led-signaler överallt som syns bättre, inte minst vid starkt ljus som solsken. Där tror jag att man som bilist kan ha en fördel, säger Olle Mornell, specialist på plankorsningar vid Trafikverket. Hur långt har utbyggnaden kommit? – Det ligger väldigt mycket i pipen, men just nu är det mest projekte8 "Om det har inträffat en olycka så kan man i dag inte se hur anläggningen betedde sig innan den inträffade" till en snabbare åtgärd. ring som pågår. Utöver åtta piloter har vi byggt fyra stycken anläggningar i Östersund, och en i Borås. Totalt har vi 13 i drift just nu. Men det kommer nog att accelerera eftersom det projekteras mer och mer. Vilka är fördelarna med Alex jämfört med de gamla systemen? – En stor fördel är att vi har anläggningsövervakning. Om det blir något fel då talar anläggningen om Olle Mornell, specialist på plankorsningar vid Trafikverket. FOTO: PRIVAT det. Man kan då se vad som har gått sönder vilket ger oss en möjlighet Den nya tekniken gör att anläggningarna inte behöver besökas så ofta. – Normalt ska man göra det tre gånger per år men nu räcker det med en gång per år, och då är det mest mekaniska fel som behöver åtgärdas, till exempel att någon reflex har lossnat eller att någonting har blivit smutsigt. Alla andra fel ska anläggningen säga till om, säger Olle Mornell. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023