Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Regeringen vill gynna arbetspe
ndlingen på sträckan Borås–Göteborg och binda in Landvetter flygplats i järnvägsstråket. Hur detta kan gå till ska Trafikverket utreda. FOTO PATRIK ENGSTRÖM/SJ Endast tre etapper av den planerade satsningen med nya stambanor fick leva vidare. Ingen av dem kommer att byggas för höghastighetståg: Blå linje: Ostlänken mellan Järna, i Södertälje kommun, och Linköping får byggas. Röd linje: Sträckan Borås–Göteborgs ska utredas. Orange linje: Sträckan Hässleholm–Lund ska utredas men bara som en del i en utredning som berör hela Skånes järnvägstrafik. Streckad linje: Linköping– Hässleholm och Linköping–Borås kommer inte att byggas. ILLUSTRATION: TRAFIKVERKET. "Tre delsträckor fick en frist att leva vidare som fristående etapper, men bara ett fick grönt ljus för byggstart" á I och med regeringens beslut avbröts planeringen av ny järnväg på sträckorna Linköping–Borås respektive Linköping-Hässleholm. Det innebär att Jönköping fortsätter att ligga vid sidan om de stora järnvägsstråken. Tre delsträckor fick en frist att leva vidare som fristående etapper, men bara ett fick grönt ljus för byggstart. De övriga två hamnade på Trafikverkets utredningsbord: Infrastrukturminister Andreas Carlson skrev i ett pressmeddelande: "För de tre etapper som redan ingår i den nationella planen har nu regeringen gett Trafikverket förnyade uppdrag. För Ostlänken ska Trafikverket identifiera och vidta kostnadsreducerande åtgärder, dock utan att det ska försena arbetet med Ostlänken nämnvärt. För sträckan Göteborg-Borås är inriktningen att 54 utreda en modifierad lösning, utan att trafikstarten ska försenas. Nuvarande planeringsarbete för sträckan Hässleholm-Lund avslutas och i stället görs ett omtag för att belysa nya alternativa åtgärder i järnvägssystemet i Skåne. Främst kan det handla om andra åtgärder på sträckan Hässleholm-Lund, men även åtgärder på andra bandelar, exempelvis åtgärder för att förbereda för ökad trafik när Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar kring år 2029”, Delsträckor utreds I Trafikverkets podcast ”Järnvägspodden” berättade Ulrika Geeraedts, Trafikverkets programchef för Nya stambanan, hur myndigheten ska jobba vidare med de tre delsträckor som ska utredas vidare: ”För Ostlänken har vi en ganska tajt plan för leverans, där ska vi börja bygga nu och där är det ett antal stora upphandlingar som ska ut. Där händer det väldigt mycket, så där växlar vi upp arbetet. För Göteborg-Borås ska vi pausa arbetet, och det ska vi göra på ett ordnat sätt. Där kommer det att pågå ett visst arbete. Viss verksamhet måste vi hålla igång. För Hässleholm-Lund blir det så att vi lägger ner den avdelningen”. Oförändrad tidsplan Tidplanen för Ostlänken är oförändrad och banan ska öppnas för trafik 2035. ”Vi ska inte koppla på Ostlänken på ett nytt system utan vi ska koppla på Ostlänken på ett befintligt system, och det kräver också sina systemanalyser. Här behöver vi också göra en fördjupad granskning”, sa Ulrika Geeraedts. Men bygget rullar på. Den 10 mars tillstyrkte länsstyrelsen i Stockholm järnvägsplanen för Gerstaberg– Långsjön i Södertälje kommun. Om planen får grönt ljus av Trafikverkets avdelning Juridik och planprövning och inte överklagas kan spaden sättas i jorden i slutet av 2024. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023