Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Landbroar för järnväg har lans
erats som ett billigare alternativ för nya järnvägsbyggen. Byggnationstekniken har varit med i diskussionerna om de planerade höghastighetsbanorna. FOTO: SBUF á I regeringens uppdrag till Trafikverket ingår att se över kostnaderna för de tre projekten. I järnvägspodden nämner Ulrika Geeraedts bygget av landbroar som ett alternativ men hon ser också en möjlighet att bygga med prefabelement för att reducera kostnaderna. ”Vi ser att om vi inte ska bygga snabbtåg eller höghastighetståg utan mer regionaltrafik så kanske vi inte behöver lika stora stationsutformningar och lika många spår vid stationerna och kan göra kostnadsreducerande åtgärder där. Vi har också tittat på det här med att upphandla och göra affärer på ett smartare sätt”. Förutsättningar I sitt beslut angav regeringen vilka förutsättningar som gäller för en framtida förbindelse BoråsGöteborg: Hastigheten ska högst vara 250 kilometer i timmen. Sträckan ska inte utformas för att kunna passa in ett sammanlänkat system av höghastighetsbanor. Förutsättningarna för arbetspendling i regionen ska förbättNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 Det blir inga höghastighetståg på sträckan Hässleholm–Lund. Däremot ska Trafikverket utreda hur arbetspendling och godstrafik kan gynnas på sträckan. Utredningen ska dock vara bred och inkludera hela Skånes tågtrafik. På bilden: Hässleholm C. FOTO: SJ ras inklusive anslutningen till Landvetters flygplats. Sträckning, stationsorter, stationslösningar, förläggning av järnvägen i ytläge respektive tunnellösningar ska utredas för att se hur kapaciteten kan utökas. Den nuvarande Kust till kust-banan mellan Göteborg och Borås ska utredas om den kan vara en kostnadseffektiv lösning. Senast den 30 juni ska regeringskansliet ha utredningen på sitt bord. Regeringens utredningsdirektiv för sträckan Lund-Hässleholm är mindre detaljerade. I uppdraget ingår inte bara att utreda den namngivna sträckan utan även på andra bandelar i Skåne. Målet med utredningen ska vara att presentera ett ”helhetsgrepp över kapaciteten Skåne”. Liksom för sträckan Göteborg–Borås vill regeringen gynna arbetspendling och godstrafik. Den 30 september ska utredningen om Skåne vara levererad till regeringskansliet. n 57