Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Green Cargo är en av de godstå
gsoperatörer som testar digitala automatkoppel. Stephan Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo. FOTO: GREEN CARGO Digitala automatkoppel är en metod för att automatiskt koppla ihop och frikoppla vagnar i ett godståg både fysiskt och digitalt. FOTO: DEUTSCHE BAHN AG/OLIVER LANG "Ett automatiserat tåg utrustas med sensorer, kameror, radar, lider och annan avancerad teknologi" á Men i slutet av 2022 demonstrerade den franska tågtillverkaren Alstom ett växlingslok i kategorin GoA4. Det skedde i Osterhout nära staden Breda i Nederländerna. Loket ställdes inför olika hinder: en person, en bil, en järnvägsvagn, och en felaktigt placerad växel. Det reagerade helt autonomt och utan inblandning av någon aktiv personal ombord. Systemet visade sig vara effektivt upp till 500 meter bort från ett hinder under vanliga förhållanden, vilket ansågs ge en betydande säkerhetsbuffert på bangårdar. "Världens största robot" I Australien har gruvföretaget RIO Tinto drivit den förarlösa linjen Driverless Cargo Line i Pilbara-regionen sedan 2018. Den är även känd som robottåget och består av 1700 kilometer spår och 220 övervakade lok. Rio Tinto betecknar systemet som 4 världens största robot. Det kan hantera upp till 50 automatiserade, obemannade tåg, och vagnarna kan kopplas till en längd på 2,4 kilometer vilket kräver två till tre lok. Det förarlösa tåget kan transportera 28000 ton järnmalm från företagets 16 gruvor till hamnarna Dampier och Cape Lambert på 40 timmar, en sträcka på i genomsnitt 800 km. Digitala automatkoppel spelar en viktig roll i Green Cargos framtidsvision. Det är en metod för att automatiskt koppla ihop och frikoppla vagnar i ett godståg både fysiskt och digitalt. Enligt EU-projektet SHIFT2RAIL, som driver arbetet med att införa tekniken, ger den dramatiska effekter på kapaciteten. Reduktionen av transporttid kan uppgå till 40–50 procent. Vagnutnyttjandet kan öka 30–35 procent och lokutnyttjandet 40–50 procent. För terminaler och bangårdar beräknas kapaciteten öka med 50 procent. – Vi kommer att få mycket mer tåg för pengarna och till lägre kostnader, vilket talar för att det blir en ganska bra återbetalning på en investering som går till automatkoppel. Det finns en extrem hemtagningseffekt, säger Stephan Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo. Han bedömer att digitala automatkoppel kan minska behovet av vagnar. – Mycket talar för att de produktivitetshöjningar som tekniken innebär gör att man kan utnyttja vagnarna mer effektivt då man har dem i rull betydligt oftare än de är stillastående. Snabbare tåg Tillsammans med digitala automatkoppel installeras så kallade elektropneumatiska bromsar där bromssignalen styrs av el. – I stället för att köra med tryckluft som man gör i dag när bromskraften ska vandra genom tåget, vilket tar ganska lång tid, så börjar alla vagnar att bromsa samtidigt. På så sätt får du en mycket kortare bromssträcka. Det innebär att du kan köra tåget snabbare, säger Stephan Ray. Han tror att färre tåg kommer att stå i vänteläge i framtiden. NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023