Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Gustaf Engstrand, Tågföretagen
s näringspolitiska chef. FOTO: TÅGFÖRETAGEN Stephan Ray, ansvarig för samhällskontakter på Green Cargo. FOTO: GREEN CARGO systemet kommer att byggas förr eller senare, även om det just nu inte ligger i regeringens politik. Det som är viktigt för att en utbyggnad ska ske är en bredare politisk överenskommelse än vad vi haft hittills, säger Gustaf Engstrand. Bo Lennart Nelldal anser att man behöver se över finansieringen av en utbyggd stambana. Finansiering saknas – Egentligen tycker jag att problemet är att man inte hittat någon bra finansieringslösning som också innebär att man kan bygga snabbt. Då finns ju alternativet med landbroar som Skanska körde fram – att man bygger på landbroar i stället för på marken. Det kan man göra till en rimlig kostnad och dessutom går det fort att bygga. Det stör inte heller så mycket i naturen. Det hade varit bättre att satsa på det och sedan försöka finansiera det med någon form av offentlig-privat finansiering (OPS) och att göra det som ett särskilt projekt som man gjorde med Öresundsbron. Liknande projekt finns ju i utlandet där man har lyckats ganska snabbt. Man byggde en höghastighetsbana i Frankrike på fem år med statlig-privat finansiering och det projektet blev klart i tid och höll budgeten. Han rekommenderar att man hittar en projektlösning för nya stambanor. – Man bör inte blanda ihop det med den statliga infrastrukturplaneringen, för då blir det att vi tar pengar från andra projekt som också är angelägna.” Bo Lennart Nelldal tror inte att beslutet att stoppa Nya stambanan är definitivt. – För det första har man inte presenterat något alternativ ännu och för det andra så vet man ju inte vad som händer i nästa val. Vilka får makten då? Och vad vill de göra? Jag tror inte att den här frågan är död ännu i och med det här beslutet. Vi ser ju hur det här har svajat fram och tillbaka. Först var det en socialdemokratisk regering som föreslog det sedan var det en moderatledd regering som verkligen gick hårt fram med projektet i Sverigeförhandlingarna. Politikerna har också tvekat lite på grund av kostnaderna. Ett problem är att Trafikverkets prognoser systematiskt har underskattat nyttan, säger han. n Dags att söka till höstens utbildningar! NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 BERGSSKOLAN Utbildning inom berg, anläggning & metall sedan 1830 65