Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG "Vi vet ännu inte om det är 20
29, 2030 eller någon annan tidpunkt som Sverige förväntas slå om till ERTMS" Malmbanan, invigd 1903, blir den första av järnvägssystemets äldre sträckor att förses med tågstyrningssystemet ERTMS. FOTO: FREDRIC ALM á Och turordningen för den fortsatta installationen av ERTMS på järnvägsnätet kommer i mångt och mycket att styras hur gammal och sliten anläggningen är, men även vilka möjligheter till finansiering som finns. EU bidrar till exempel med 44 miljoner euro till utbyggnaden av ERTMS på Malmbanan. Det är EU-kommissionen som har beslutat att ERTMS ska införas i medlemsländerna. När systemet är fullt utbyggt ska hela EU-området ha samma typ av signalsystem. Målet är att det ska bli enklare att köra mellan länderna. 34 Men först 2042 beräknar Trafikverket att hela Sveriges järnvägsnät är försett med ERTMS. För tågoperatörerna innebär dock tidsplanen att tågen behöver installera ombordsystem på sina lok betydligt tidigare. Och det är lokägarna som ska betala för installationen. ERTMS - en ödesfråga Branschorganisationen Tågföretagen driver frågan om att få statligt stöd för ombordinstallationer av utrustning för ERTMS. – Men det vi väntar på i första hand är svaret på: Vilken ombordutrustNORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023