Framtidens Järnväg 1
Australiska gruvföretaget RIO Tintos autonoma tåg
består av tre lokomotiv, och kan transportera 28000 ton järnmalm från gruvorna till hamnen i Cape Lambert. FOTO: RIO TINTO S NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 amtidigt som utvecklingen med självkörande bilar går framåt sker det samma för tåg. Systemet för tåg heter ATO, Automatic Train Operation. Och precis som för bilar delas graden av självkörande in i olika kategorier. För tåg heter kategorierna GaA (Grade of automation) och skalan går från 0 till 4, där GoA0 saknar självkörande medan GoA4 innebär att start, stopp och dörröppning sker utan personal ombord. Ett automatiserat tåg utrustas med sensorer, kameror, radar, lider och annan avancerad teknologi. Utrustningen ska göra det möjligt för ett tåg att upptäcka hinder och samla in all nödvändig information om tågets omgivning. Informationen kan sedan bearbetas av datorer på tåget och användas för att styra tågets rörelser utan närvaro av en lokförare. Olika varianter av ATO finns sedan många år på tunnelbanesystem runt om i världen men har saknats på traditionella järnvägslinjer. á 3