Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG "Tidsplanen från myndigheterna
har varit väldigt svår att följa eftersom den ändras hela tiden" á bidrag via Network Rail, landets motsvarighet till Trafikverket. Även Norge har infört statliga bidrag för ERTMS motsvarande 50 procent av kostnaderna. I Sverige råder dock andra förutsättningar på grund av vår avreglerade järnvägsmarknad. Små marginaler Att införa ERTMS är inte bara en finansiell påfrestning för tågoperatörerna. Det finns också tekniska utmaningar som i sin tur kan driva kostnader. Enligt en konsultrapport från PA Consulting drabbade det Norrtåg. När ERTMS infördes på Botnia-, Ådals- och Haparandabanorna fick operatören avsevärt höjda kostnader för konverteringen på grund av utmaningar kopplade till själva tekniken. De regionala skattebetalarna fick sedan stå för de tillkommande kostnaderna, enligt konsultrapporten. Hector Rails vd Claes Scheibe uppger att frågan när ERTMS ska installeras är mycket viktig fråga för tågoperatören. – Tidsplanen från myndigheterna har varit väldigt svår att följa eftersom den ändras hela tiden. Vi kör trafik inte bara i Sverige utan även i Norge, Danmark, och Tyskland och alla, förutom Tyskland för de hade en väldigt sen plan från början, har flyttat sina tidsplaner, och det skapar flera negativa effekter. – På godssidan är det små marginaler. Det gäller att vara effektiv, så vi vill undvika att investera i någonting i förväg om vi inte behöver, säger Claes Scheibe. Han menar att ERTMS ger en väldigt liten positiv effekt för Hector Rail på kort sikt. – Det positiva är att vi tror att det är rätt på längre sikt. Men det är långa leveranstider, det kan ta upp till tre–fyra år att bygga om fordonen. Då måste vi ha en långsiktighet. Vi kan inte investera i förväg. Det är en jätteutmaning, säger Claes Scheibe. Prioritera norr? Det är inte bara den nordliga Malmbanans åldersstigna signalutrustning som fått Trafikverket att inleda ERTMS-installationerna i norr. Ett EU-beslut att internationella godståg ska ha kompositbromsblock 2025 har också spelat in. Det har nämligen upptäckts risker kopplade till användningen av sådana bromsblock under nordiska vinterförhållanden. För att hantera riskerna finns rekommendationer om att under sådana förhållanden framföra godståg i lägre hastighet. Det skulle i så fall få negativ påverkan på såväl punktlighet som kapacitet i järnvägssystemet. Men Trafikverket bedömer att ERTMS hanterar denna kapacitetspåverkan bättre än det nuvarande tågstyrningssystemet ATC. Att prioritera styrområden i norr är även i linje med tågbranschens önskemål om att införa ERTMS från norr till söder. n