Framtidens Järnväg 1
NEDAN: Bomkjolar ska försvåra för gående att kryp
a under bommarna. Pyramidmattor på båda sidorna om plankorsningen ska förebygga risken att någon tar sig in på spåret. Kryssmärkessignalen vid gång-och cykeltrafik är mindre än vid bilkorsningar för att lättare få plats. ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL OVAN: En plankorsning med Alex vägskydds anlägning. Grindmärket, det första vägmärket före en järnvägskorsning, har försetts med förvarningsljus som blinkar när ett tåg kommer. Högtalare monterade på kryssmärkessignalen riktar ljudet in mot korsningen. Alex styrutrustning byggs i skåp med utrustningen åtkomlig från utsidan. I projekteringen för Alex ställs också krav på att det ska finnas en bra parkeringsplats för servicebilen. ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL Alex-systemen kan också hjälpa till vid utredningar efter tillbud. – Om det har inträffat en olycka så kan man i dag inte se hur anläggningen betedde sig innan den inträffade, men det kan vi med de nya anläggningarna. Till exempel om bommarna har varit uppe eller nere, så där har vi nu en fördel. Vad kommer att ske med ljudsignalerna? – De nya ljudsignalerna låter fortfarande som de gamla. Men de gamla signalerna ringer likadant åt alla håll som kyrkklockor. De nya består av två högtalare per plankorsning. De riktas inåt mot korsningen för det är där som varningen ska höras. Ljudsignalen fungerar NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2023 bara mot den som går. Varför uppfattas den inte av bilförare? – Den som kör bil hör den inte eftersom man har ljudisolerade bilar idag, eller så har man hög musik på. För gående funkar ljudsignalerna om man inte har musik i öronen. Hur påverkas omgivningen av ljudet? – En fördel med att vi riktar ljudsignalerna in mot korsningen är att vi inte stör de intillboende. Vi har ställt krav på att det ska har ett visst ljudtryck i korsningen och det ska vara lägre utanför ett visst område som vi har definierat. Det är rätt mycket klagomål på ljudsignaler, speciellt sommartid då man har öppet fönster. Vilka förändringar blir det vid järnvägsövergångar för gående och cyklister? – När vi ändå byter ut anläggningarna ska vi om möjligt förse plankorsningarna med gång- och cykelbanor, då de ibland saknas. De kanske finns på båda sidor om korsningen men inte över själva spåret – där smalnar allting av. Om det inte går ska vi i alla fall förbereda för att det ska vara möjligt i framtiden så att det inte ligger kabelbrunnar i den positionen. Man kan också göra ett ”timglas” där man smalnar samlar av körbanan för bilarna för att få plats för gång- och cykelbana, á 9