Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35 Matnyttigtfrån ICA Här kan du läsa o
m vad som händer på ICA! – 5 om dan Kompis med kroppen Under oktober månad blir 4000 skolklasser både klokare och mättare. För sjätte året i rad arrangerar ICA tillsammans med Sveriges skolor och Cancerfonden kampanjen ”5 om dan”, då elever i årskurs två och fem får utforska det spännande frukt- och gröntsortimentet närmare i ICAs butiker. Barns matvanor grundläggs till stor del tidigt. Att vara en bra förebild som vuxen är naturligtvis viktigt, men lekfullt lärande kan också hjälpa till när ny mat ska upptäckas. Gurka och tomat känner de flesta barn till, men hur är det med aubergine eller taggig kronärtskocka, som faktiskt blir så mycket roligare att äta när man vet att det är en tistel? Lustfyllt lärande Förutom studiebesök och rundtur i butikernas gröna värld får eleverna också ett arbetsmaterial att jobba vidare med i klassrummet. Där kan barnen lära sig hur en pitahaya ser ut, varför kroppen behöver ”bränsle” fem gånger om dagen och hur potatismoset kan bli både grönt och blått – allt för att väcka barnens lust till frukt och grönt. Just nu vimlar det av fruktsugna barn i ICAs butiker. För sjätte året i rad arrangeras kampanjen ”5 om dan” som syftar till att ge barn bättre matvanor. STÖD ROSA BANDET – KÖP DET, BÄR DET –Du kan stödja kampen mot bröstcancer genom att köpa och bära Rosa Bandet. För femte året i följd är ICA en av huvudsponsorerna i Cancerfondens kampanj, eftersom hälsa och välmående är angelägna frågor för oss på ICA. Det säger Peter Wigstein, ansvarig för humansponsringen på ICA. De insamlade pengarna är mycket viktiga. Det kan man konstatera efter förra årets insamling där ICA och ICAs kunder bidrog med 5,8 miljoner kronor till den livsviktiga bröstcancerforskningen. I år är målet att vi tillsammans ska lyckas samla in sex miljoner kronor. Som tidigare år kommer det att finnas Rosa Band till försäljning i ICAs butiker, men man kan också bidra genom att använda tidningens medföljande inbetalningskort. Nytt för i år är också ”rosa” morötter. SMAKA PÅ VÄRLDEN På ICA är målsättningen att alla, oavsett varifrån man kommer, ska hitta ”sin” mat. Därför ökar nu den kulturella mångfalden i ICAs sortiment. I ett mångkulturellt Sverige är det självklart att vinblad, hummus, baklava, okra, dadelsirap och mycket mer ska gå att hitta på ICAs hyllor. Därför introducerades i september ett sortiment med inspiration från Balkan, Polen och Mellanöstern. De länderna bjuder, som så många andra, på en spännande matkultur som nu blir mer lättillgänglig för alla. Sortimentet vänder sig till kunder med anknytning till de områdena, men naturligtvis också till dem som är nyfikna på smaker från andra delar av världen. ICAs sortiment växer. I september lanserades produkter med inspiration från Balkan, Polen och Mellanöstern. – Vi kommer att sälja enkilospåsar med ekologiska morötter i rosa specialförpackning. För varje såld påse går 1:25 direkt till Rosa Bandet. De rosa morötterna kommer att finnas i ICAs samtliga butiker under oktober månad, berättar Peter Wigstein. Under oktober månad säljer ICA ”rosa” ekologiska morötter. Från varje såld påse går 1:25 kronor direkt till den livsviktiga forskningen kring bröstcancer. BUF F É 9 • 2 0 0 7 3 5
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40