Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34 Matnyttigt från ICA • Kundkontakt 02
0-83 33 33 • kundkontakt@ica.se • www.ica.se OKTOBER göra oktober till den svenska matmånaden. TEXT ANNA HEDSTRÖM –Sedan länge har oktober varit den stora skördemånaden i Sverige, då fi nns det gott om svenska råvaror i butikerna och vi firar mickelsmäss och besöker skördemarknader.Det vill vi tillsammans med LRF sätta fokus på. Vi vill ge svenska råvaror ett ökat fokus och etablera oktober som den svenska matmånaden, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef ICAAB. Tanken kring kampanjen väcktes ur det in- tresse som fi nns för den kvalitet som svensk mat representerar och att allt fl er vill veta var maten kommer ifrån och vilken historia den har. – Det fi nns en längtan eft er det genuina och äkta idag, och vi ser en möjlighet att stärka relationerna mellan producent, handlare och konsument, säger Kenneth Bengtsson. SMAK PÅ LOKALT För att öka andelen närproducerade varor i butikerna arbetar ICAmed initiativet Smak på lokalt som syft ar till att förenkla kontakterna mellan lokala matproducenter och ICAbutikerna, bl a via den webbaserade marknadsplatsen Torget. Som ett led i samarbetet med LRF har också ett logistikpilotprojekt inletts i Halland för att underlätta transporter mellan mindre leverantörer och butikerna. Under oktober kommermånga bönder ta klivet in i ett antal ICA-butiker och visa upp både sig själva, sina råvaror och vad svensk matkvalitet står för.Det kommer också att finnas möjlighet att lära sig lite extra om svenska rotfrukter, äpplen och potatis.Detta kommer att bidra till att den svenska matglädjen sprids ytterligare i butikerna. Kampanjen för oktober som den svenska matmånaden startade förra året. Den fick stor uppmärksamhet och visade på ett stort engagemang kring svensk mat och svenska mattraditioner. En av de största framgångarna med kam- panjen var kokbokenHela Sveriges Husman där ICA eft erlyste kundernas bästa husmansrecept. Kokboken trycktes i den största förstaupplagan någonsin för en kokbok, 400 000 ex. Trots det fi ck man göra en andra upplaga på 175 000 ex. – Responsen blev överväldigande och 10 000 förslag med berättelser och anekdoter runt receptens ursprung kom in. Kokboken utsågs till»Årets kulturgärning« avMåltidsakademin och recept ur boken lagades även i TV4:s Middagstipset under vinjetten Folkets Bästa Husman.Vi hoppas naturligtvis att årets kampanj ska ge liknande genomslag, säger Kenneth. NYA LANDSKAPSRÄTTER Vårens tema med klassiska landskapsrätter har också engagerat många läsare. Tusentals kunder har varit med och röstat fram vilka Sveriges klassiska landskapsrätter är, och nu är det dags för er kunder att tävla med moderna rätter baserade på råvaror från respektive landskap. Dessa utgör sedan grunden för en ny kokbok som ges ut nästa år. – Många av våra klassiska rätter är sprungna ur tillgång på vissa speciella råvaror och ur gamla traditioner. En del håller nu på att falla i glömska, så vi vill hjälpa till att bevara detta kulinariska arv och uppmärksamma de här rätterna, säger Kenneth Bengtsson. – den svenska matmånaden Snart är oktober här – årets stora skördemånad. Fler och fler kunder upptäcker de fina smaker och den speciella känsla som lokala råvaror kan ge i matlagningen. För att sätta fokus på svenska mattraditioner och inspirera till att använda svenska råvaror samarbetar ICA med LRF för att 5 om dan – kompis med kroppen För åtta år sedan lanserade ICA tillsammans med Cancerfonden den välkända kampanjen » 5 om dan – kompis med kroppen «, ett projekt för att få barn att äta mer frukt och grönt och få ett friskare liv. – Med utgångspunkt i den kampanjen kommer nu en EU-finansierad studie att göras kring barns attityder till och konsumtion av frukt och grönsaker. Även de övriga EU-länder som deltar i studien kommer då att få tillgång till ICAs lektionsmaterial, säger 34 BUFFÉ 9 • 2 009 Christina Karlsson, dietist på ICA. – Vi tycker självklart att det är jätteroligt att vår kampanj blir vetenskapligt dokumenterad, säger Christina Karlsson. Skolan har sedan starten haft tillgång till 5 om dan-materialet, men nu blir det ännu mer tillgängligt genom en nywebbplats som Skolverket initierat: www.dnfactlab.se – Där kommer vi också att kunna lägga ut mer material för att stimulera skolan att lära ut bra matvanor, säger Christina Karlsson.
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40