Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11 Eije Larsson, 71 år, pensionär, kö
r Saab: Jag har varit taxiägare i många år och kört alla bilmärken som finns. Men Saab är världens underbaraste bil. Man kan köra väldigt långt utan att det ens känns som man suttit i en bil sedan. Nu märks att många Trollhättebor är otrygga. Man åker mindre taxi och många handlar mindre och billigare.” Sofia Gustavsson, 30 år, under sköterska , kör Saab: Ingen i min släkt jobbar på Saab. Men jag tycker synd om dem som jobbar där och själv är jag lite trött på att man inte kan besluta hur man ska göra. Men om man lägger ned tror jag inte det blir mycket stad kvar av Troll hättan. Helmer Westman, 46 år, banktjänsteman, kör Saab: Jag kör själv en Saab men för mig är det inget känslomässigt. Fast bilfabriken betyder mycket för Trollhättebornas självkänsla och är ju en väldigt stor och gammal arbetsgivare här. Så Saab betyder mycket både för samhället och våra kunder på banken. Måndagen den 26 september: Paul Åkerlund, dåvarande Metallordförande på Saab, är glad sedan GM har gått med på att sälja Saab till holländska Spyker Cars i slutet av januari 2010. Saabs räddare? Pang Qinghua, vd för Pang Da Group, har lovat att investera. Men kommer de kinesiska myndigheterna att godkänna affären? ningar och många är i obalans just nu. Man kan ju också ha problem i privatlivet och då blir det här extra jobbigt. Men vi försöker hjälpa varandra.” Så berättar en tjänsteman som gått med på en pratstund, med villkoret att han får vara anonym. – Det speciella med oss på Saab tror jag är att vi har en verklig teamkänsla, en verklig gemenskap och att alla alltid haft en stor möjlighet till utveckling inom företaget. Många har gått från produktionen till att bli tjänstemän och kunnat göra en fantastisk resa. Men sen finns det de som tycker att det får vara nog nu. – Jag vet de som har sökt jobb på Volvo, som tycker de har svikit företaget. Men man kan ju faktiskt vara i ett prekärt ekonomiskt läge, om man exempelvis har köpt ett hus nyligen. Mannen tycker att vi alla borde vara mer rädda om den bilindustri vi har i Sverige. – Om man exempelvis jämför med tyskarna så märker man hur mycket mer patriotiska de är där, att väldigt många kör BMW och Porsche. Han tror att det faktum att de Saabanställda varit så optimistiska haft en avgörande betydelse för att fabriken ännu finns kvar. – Jag tror att investerare ser business i det. Visst händer det att han tvivlar, erkänner mannen. Men han är ändå säker på att Saab kommer att överleva. – Vi är ju så många som har levt genom de tuffa åren och nu skulle det vara så häftigt att få vara med och vända företaget. Att få visa att vi kan vara ett vinstgivande företag och bli erkända. Nu skulle det vara så härligt att få revansch och visa andra att ”Där ser ni! Vi kan också!” ”A Onsdagen den 21 september: S amma dag som hovrätten meddelar att man beviljar en rekonstruktion av Saab får jag träffa bolagets ägare och vd Victor Muller på ett hotell i Trollhättan. Han tänker inte alls fira beslutet. – Det här var en dag när vi vann ett slag av många men vi vann inget krig. Och det är ju knappast något att fira att vi går in i en rekonstruktion, säger han. –Hade jag inte kunnat övertyga rätten om att en konkurs inte är det rätta valet hade vi gått bankrutt och då skulle vi alla ha fått gå hem. Så det är inget bra tillfälle att fira någonting, fortsätter han bestämt. (Läs mer om Victor Muller på nästa sida). Till sist: I skrivande stund är det omöjligt att sia om Saabs framtid. Varje dag kommer nya uppgifter om företaget. Är de kinesiska investeringarna på gång? Får de anställda sina oktoberlöner? Har den svenska regeringen ett finger med i spelet? Följ utvecklingen på Kollega.se. 7-11 KOLLEGA 11 nette Hellgren är toppen med sin positiva inställning. Men alla känner inte så. Vi lever mycket i förhopp- BJORN LARSSON ROSVALL/SCANPIX BJORN LARSSON ROSVALL/SCANPIX
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68