Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52 TILL OCH FRÅN JOBBET Så här långt
kan du åka tåg för en tjuga ... 59 km OM DU BOR I HALMSTAD OCH JOBBAR I GÖTEBORG: OM DU BOR I ÖRNSKÖLDSVIK OCH JOBBAR I UMEÅ: 56 km OM DU BOR I MALMÖ OCH JOBBAR I HELSINGBORG: 41 km OM DU BOR I VÄSTERÅS OCH JOBBAR I STOCKHOLM: 31 km OM DU BOR I UPPSALA OCH JOBBAR I STOCKHOLM: 29 km OM DU BOR I UPPSALA OCH JOBBAR I ARLANDA: 15 km Så har vi räknat: ● När vi räknat ut pendelpriserna har vi utgått från det billigaste pendlaralternativet ett månadskort med obegränsat antal resor och räknat ut vad varje enskild resa kostar. Den summan har vi sedan delat med antalet kilometer på pendlingssträckan. Är du en förlorare i pendlings Tågpendling är en underlig företeelse. Dessutom är den orättvis. Två pendlare som åker exakt lika lång sträcka kan betala väldigt olika för biljetten beroende på var de jobbar och bor. Fler och fl er företag förlägger sina verksamheter i storstäderna, där bristen på bostäder redan är skyhög. Det får till följd att fl er tvingas 52 KOLLEGA 7-11 pendla till jobben för att kunna försörja sig. 2009 pendlade 1,4 miljoner av landets befolkning över kommungränsen till sina arbeten. Många av dem med tåg, vilket är vettigt inte bara ur miljösynpunkt. Gigantiska åttafi liga motorvägar skulle behöva byggas om till exempel tågpendlarna mellan Uppsala och Stockholm, som är den i särklass folktätaste pendlingssträckan, fi ck nog av allt tågtrassel och bestämde sig för att ta bilen i stället. Pendelpriserna är däremot allt annat än vettiga. En person som pendlar 20 dagar i månaden mellan Göteborg och Halmstad får betala 3,40 kronor milen medan en Uppsala-Stockholmspendlare betalar exakt dubbelt så mycket – 6,80 per mil, ofta för en ståplats. Det är visserligen olika tågbolag, men pendlarpriset per mil kan också skilja inom ett och samma trafi kföretag. En person som pendlar med SJ till Stockholm från Enköping betalar till exempel 2,60 kronor mer per mil än kollegan som pendlar från Norrköping. – Vi har inte längre en kilome- terbaserad taxa utan tar ut ett pris som verkar lämpligt, säger Tobias Johansson på SJ affärsutveckling. – Det är precis som att en hotell- natt kan kosta helt olika från en stad till en annan. Det råder ingen konkurrens på sträckorna, men visst sneglar vi lite på de andra bolagens prissättning, även om vi inte påverkas av det i någon större utsträckning. Det statligt ägda tågföretaget ligger högre i pris per mil än andra
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68