Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9 1984: Saab 99. 1984 – Saab 9000, et
t samarbete med Fiat, Alfa Romeo och Lancia, lanseras. Stor framgång i USA, men trots det stora förluster. 1979: En milstolpe när Saab 99 Turbo presenteras – den första serietillverkade bilen med turbomotor. Tekniken förs vidare till efterföljaren Saab 900. Saab 99 turbo. 1990: Saab Scania splittras. Flyg- och fordonstillverkning delas upp och huvudägaren, familjen Wallenberg, tar in amerikanska General Motors, GM, som hälftenägare i nybildade Saab Auto mobile. Scania blir självständigt bolag. Det som blir kvar bildar försvarsindustrikoncernen Saab AB. 1990-tal: Saab Automobile i Trollhättan drar ned med 4 000 tjänster. Totala förluster under 90-talet: 12 miljarder kronor. 2000: GM blir ensam ägare till Saab Automobile. 2009: Saab beviljas rekonstruktion i februari. 1997: Saab 9-5 presenteras som ersättare till Saab 9000. 2002: Saab gör en förlust på nästan tio miljarder kronor under 2002–2003. 2010: GM säljer Saab Automobile till nederländska sportbilstillverkaren Spyker Cars. FOTO: SAAB MUSEUM RESEARCH: OLA RENNSTAM KÄLLA: SAAB SVERIGE AB, SVENSKA SAABKLUBBEN OCH ”SAAB - BILARNA DE FÖRSTA 40 ÅREN” AV BJÖRN-ERIC LINDH. Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab, känner inte igen sig i mediernas rapportering . ”Det som förmedlas är många konstiga bilder av företaget som gör oss jättebesvikna. ” Turbulent 2011 APRIL: Produktionen i Trollhättan stannar. JUNI–JULI: Lönerna försenas AUGUSTI: Inga löner betalas ut. SEPTEMBER: Saab beviljas en andra rekonstruktion. 3hopp ... 1. VARUMÄRKET: Saab vilar på en lång ingenjörstradition och få bilmärken har så hän givna ägare som Saab. 2. ENGAGEMANG: Saabs anställda vägrar ge upp. Trots att Volvo PV efterlyser 1 000 ingenjörer hänger de Saabanställda kvar i Trollhättan. 3. MULLERS PENGAJAKT: Precis när man tror att Saab ska gå i konkurs lyckas holländaren trolla fram några miljoner som håller gäldenärerna lugna ytterligare en tid. &förtvivlan 1. FÖRTROENDEKRIS: Underleverantörer som inte har fått betalt, bilägare som oroas över tillgång på reservdelar och sena löneutbetalningar. Det är en lång väg för Saab att återupprätta för troendet. 2. PENGAKRIS: Saab har inte kunnat visa upp någon vinst på många år, även om företaget hävdar att bilden är orättvis. Att Saab lider akut brist på pengar är en nyhet som ingen kunnat missa. 3. KONKURRENS: Kan Saab verkligen hitta en plats i den mördande konkurrens som råder inom fordonsindustrin? 7-11 KOLLEGA 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68