Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51 PAULINA WESTERLIND/SCANPIX LARS FI
SKE LARS FISKE Arbetsbefriad under uppsägning Jag har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist och det finns inga arbetsuppgifter inom min tjänst att utföra. Har jag rätt att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden? ANETTE SVAR: Att bli arbetsbefriad är en förhandlingsfråga, där du kan påpeka att det ändå saknas arbetsuppgifter för dig att utföra. Det är dock så att du har arbetsplikt men arbetsgivaren kan inte heller ge dig andra arbetsuppgifter än vad anställningsvillkoren medger. Ta upp saken med arbetsgivaren. Ersätta trasig bryggare? Min arbetsgivare kräver mig på ersättning för en kaffebryggare. Den stod i vårt fikarum på jobbet och när jag passerade stötte jag till bordet så att den åkte i golvet och gick sönder. Nu säger arbetsgivaren att de vill ha ersättning för kaffebryggaren. Måste jag betala den? CECILIA SVAR: Du kan inte ses som ersättningsskyldig om det gick till på det sätt du beskriver. Det handlar om en sakskada och enligt lagstiftning är det arbetsgivaren som ska stå för kostnader vad gäller sakskador som du vållat i tjänsten. Bara om det finns synnerliga skäl kan du vara ersättningsskyldig och då det var ett rent misstag är det arbetsgivare som får ta kostnaden. Arbetsgivaren kan inte mot din vilja kvitta detta på din lön och du bör genast kontakta oss igen om så sker eller om de kräver dig på pengar på annat sätt. Sparat semester till långledigt Jag har en anställning hos en arbetsgivare som inte har kollektivavtal. Jag har sparat fem semesterdagar för att jag nästa år hade tänkt mig en längre semesterledighet. För att underlätta i arbetsgivarens planering tog jag upp det med arbetsgivaren redan nu. Arbetsgivaren säger då att de aldrig kommer att bevilja en så lång sammanhängande semesterledighet. Har jag inte rätt till det? Det var ju därför jag sparade dagarna! BENGT SVAR: Du har rätt till det. Syftet med att kunna spara dagar är just att ge möjlighet till en längre sammanhängande semesterledighet. I semesterlagen framgår att om du under ett år vill ta ut minst fem sparade dagar så ska dessa dagar och hela semesterledigheten för det året läggas ut i en följd om inte annat har avtalats. Ta en ny diskussion med din arbetsgivare! Om du vill kan du hänvisa till 21 § i semesterlagen där det här finns reglerat. Ledighet vid begravning En nära anhörig till mig har gått bort och jag fick då ledigt från jobbet. Snart är det dags för begravning. Har jag rätt till betald ledighet vid dessa tillfällen? PETRA SVAR: Om det finns kollektivavtal kan du ha rätt till så kallad permission (kort ledighet med lön) i samband med nära anhörigs bortgång. Det är ingen ovillkorlig rätt utan du behöver ansöka om den hos arbetsgivaren. Saknas kollektivavtal är det dock ändå att betrakta som praxis att bevilja permission. Tjänstepension utan kollektivavtal? Jag arbetar sedan fyra år hos en arbetsgivare utan kollektivavtal. Stämmer det att det inte betalas in någon tjänstepension för mig om det inte finns kollektivavtal? KAJ SVAR: En arbetsgivare som inte har kollektivavtal har ingen skyldighet att betala in tjänstepension för dig. Har din arbetsgivare inga avtal, kan de ändå välja att betala en tjänstepension för dig. Det är alltså viktigt att du dels kontrollerar om pension inbetalas, dels om så är fallet, vad den innehåller. I kollektivavtalsmodellen finns det bland annat ett ekonomiskt skydd vid långvarig sjukdom och möjlighet att välja efterlevandeskydd. Detta behöver inte en privat lösning innehålla. Bonus efter uppsägning Jag undrar vad som gäller för bonus vid avslut av anställning. Min arbetsgivare har som regel att inte betala ut bonus efter uppsägning. Kan de göra så? SUS SVAR: När det gäller bonus behöver du skilja på om det är något som arbetsgivaren ensidigt har skrivit in som en förmån för den anställda eller inte. Om det är ensidigt kan arbetsgivaren själv sätta upp vilka regler som gäller för bonus och dess utbetalning. Är däremot villkoren inskrivna i ditt anställningsavtal är det avtalet som gäller. Anställningsvillkoren får inte försämras under uppsägningstiden och den bonus som tjänas in ska då utbetalas i samband med slutlön. 7-11 KOLLEGA 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68