Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8 75 år med Saab Saabs första bil vis
as upp, en för den tiden mycket avancerad produkt. 1937: Svenska Aeroplan Aktiebola- get – Saab – bildas för tillverkning av militärfl ygplan. I slutskedet av andra världskriget beslutar företaget att börja tillverka personbilar. 1947: Ur-Saaben. 1949: Serietillverkning av Saab 92 inleds i Trollhättan. 20 000 bilar tillverkas innan modellen går i graven 1956. 1956: Saab 93 lanseras. 1959: Saab 95 ser dagens ljus. Försäljningsras under mitten av 1960-talet. 1969: Saab går samman med lastbilstillverkaren Scania Vabis. Saab Scania föds. 1960: Saab 96, med större motor än 93:an, presenteras. 1967: Saab 99, den första stora och moderna Saaben, lanseras och försäljningen tar ett språng framåt. »Det är den värsta dagen i ens liv. När känslan är att vi brinner så för företaget. Då känns det inte bra att mitt fackförbund går först.« ANETTE HELLGREN SAMMA KVÄLL SOM UNIONEN OCH LEDARNA BEGÄRT SAAB I KONKURS Måndagen den 12 september: D et är dagen då Unionen och Ledarna begär Saab i konkurs. Tingsrätten har nekat Saab rekonstruktion. Eftersom de anställda ännu inte fått ut sin augustilön ser Unionen och Ledarna ingen annan utväg än att lämna in en konkursansökan. Om man inte gör det nu riskerar medlemmarna att förlora pengar. Den annars så positiva och stabila klubbordföranden Anette Hellgren är märkbart skakad. Det är kväll och hon är på väg hem i bilen, fortfarande med mängder av obesvarade sms och mejl från media och medlemmar. – De är arga på facket. Även om alla blivit informerade om vad som skulle ske så har många hamnat i chock nu, när det blivit verklighet. Så nu är det tuff t, säger hon. Beslutet att begära Saab i konkurs föregicks av diskussioner och överväganden på alla nivåer inom förbundet. Man har också haft kontakt med företrädare för de övriga Saabfacken. Tanken var att man skulle agera gemensamt. Men då Unionens och Ledarnas medlemmar hade mer att förlora på att avvakta ytterligare med konkursansökan blev det inte så, till många medlemmars besvikelse. – En del har tyckt att vi borde skänka två löner, alltså augusti- och septemberlönen, så att vi hinner ordna upp situationen. Men när det kommer till kritan, kan man verkligen avvara två löner? Ja, det är sånt man får brottas med, säger Anette Hellgren. Varför stannar de anställda kvar, trots de senaste årens mentala berg- och dalbana? Hur lever man med vetskapen om att det kan ta slut 8 KOLLEGA 7-11 vilken dag som helst? Ingen vill tala med oss om det. Tiden är naturligtvis den sämsta tänkbara. Alla har mycket annat att tänka på i den osäkra situation som bolaget befi nner sig i. Men den främsta anledningen till att ingen vill låta sig intervjuas är en annan. En Trollhättebo säger: – Det kan nog vara bra att ha i bakhuvudet när du kommer hit. Att det fi nns ett utbrett missnöje med media, på grund av vissa journalister inom kvällsmedia. Och då blir det ju lätt så att man drar alla journalister över en kam. En tjänsteman, som inte vill bli intervjuad, förklarar: – Vi är så trötta på alla skriverier som bara är negativt om Saab. Trots att det är en bra arbetsgivare, att vi har en bra gemenskap på jobbet och att jag är stolt över att jobba på ett företag som gör en så bra bil som Saab. En annan säger: – Jag kanske kan ställa upp. Men i så fall får det inte vara något kritiskt om vårt företag. Vi vill helst slippa fl er tråkigheter nu. Jag hoppas innerligt att vi klarar ut det här. För vi är bra människor på ett bra företag som vi är stolta över. Att vi tillverkar den ena av två bilar i ett sådant litet land som Sverige är ju fantastiskt och unikt egentligen. Senare återkommer den sistnämnde med beskedet att det inte blir någon intervju. Det är som om alla slutit sig samman i en enda stor kropp som bjuder kompakt motstånd. Inte heller får vi följa med klubbordförande Anette Hellgren på ett medlemsmöte. – Nej, de gillar inte media över huvud taget, förklarar hon. Torsdagen den 15 september: N ågra dagar har gått sedan Unionen och Ledarna begärde Saab i konkurs. Nu står de Saabanställdas hopp till att hovrätten ska gå med på rekonstruktion, så att facken kan dra tillbaka sin konkursansökan. – Vi ser ju alltid möjligheterna även om tumskruvarna dras åt nu med tanke på tiden, säger klubbordförande Anette Hellgren, när vi tar en fi ka i Saabs personalmatsal. Att Unionen lämnade in en konkursansökan var en jobbig upplevelse också för henne själv. – Det är den värsta dagen i ens liv. När känslan är att vi brinner så för företaget. Då känns det inte bra att mitt fackförbund går först. Så personligen är jag väldigt kluven. Samtidigt är det ju så att vi måste göra det här för att inte riskera medlemmarnas pengar. Och jag har all respekt för förbundsjuristerna som vet bäst när vi måste göra det. Genom personalmatsalens fönster syns ett högt gallerstaket som omgärdar hela byggnaden. – Det har stått där sedan årsskiftet 2009/2010 när det inte fungerade med Koenigseggs köp och vi skulle läggas ner. Eftersom det stod en massa media här utanför som trängde sig på så att personalen inte fi ck vara i fred när de skulle gå till matsalen så var vi tvungna att sätta upp den här avspärrningen. Anette Hellgren säger att hon många gånger inte alls känt igen den situation som beskrivits i media. – Det som förmedlas är många konstiga bilder av företaget som gör oss jättebesvikna. Sär- ➼
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68