Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14 Utbildning har hon fått framförall
t i gruppen. Dessutom finns det system för jobbrotation, där hon har varit backup för bland annat sin chef. Några kommande kurser är inte inplanerade. – Möjligen finns det något som passar, men jag avvaktar med det tills jag är tillbaka. Från företagets sida är det enbart positiva budskap när det handlar om lärande. – Visar man att man vill gå utbildningar så får man göra det. Jag har aldrig upplevt att få ett nej. Snarare uppmanar de en att gå. Maria Nordahl, Unionenklubbens ordförande, kom till Siemens på 1990-talet mycket tack vare språket, att hon var tysktalande. – I botten är jag posttjänsteman. Här började jag på ekonomiavdelningen. Under tre terminer, en gång i veckan, fick jag läsa på Företagsekonomiska institutet. Vissa företag anställer folk som vill satsa på sin anställningsbarhet – Siemens är ett sådant företag. HR-managern Daniel Nilsson håller med, men påpekar samtidigt att man kanske inte ska slå sig för bröstet allt för mycket. – Det händer att vi får kritik i medarbetarundersökningar. Vi kan förbättra utvecklingsmöjligheterna speciellt för dem som jobbar på mindre orter i Sverige. Det finns en övertro på formell utbildning. Man måste också fundera på hur kunskapen ska användas, anser Anders Axelsson, expert på lärande på arbetsplatser. ”Risken finns att man kastar kronor i sjön” I de allra flesta fall ger personalutbildning individen en möjlighet att växa, att skaffa sig nya kunskaper och egen utveckling. Däremot är det inte givet att det gagnar företagets utveckling eller arbetsgivaren – som ändå är den som betalar. – Det finns en väldigt utbredd tilltro till betydelsen av utbildning och kompetensutveckling, konstaterar Anders Axelsson, utvecklingsledare på Apel forskning & utveckling, ett centrum för forskning om lärande i arbetslivet. – Man tänker sig att utbildning ska bidra till en massa saker och vara lösningen på en mängd problem, det handlar exempelvis om ökad produktivitet, verksamhetsutveckling och människors hälsa. Därför har också personalutbildning utvecklats till en jätteindustri, där åtminstone hälften av alla anställda deltar varje år. Men för att kunskaper ska komma till användning och arbetsplatser utvecklas räcker inte bara kurser. Då är det ett för trubbigt vapen, enligt Anders Axelsson. 14 KOLLEGA 7-10 – I stället för att bara satsa på en kurs till måste man börja fundera på andra saker. Som vilka förutsättningar finns för arbetsplatsen som lärmiljö? Har man helhetsförståelse av vad företaget sysslar med? Finns det stöd för lärande i dagliga arbetet? Finns det en kultur som är intresserad av nytänkande och kritiska synpunkter? Det är människor som ska vara med och utveckla verksamheten, då måste de också vara med i de intressanta diskussionerna. – Annars blir det bara en engångsinsats, en duschning av kunskaper som inte blir insatta i något sammanhang. För att utbildning verkligen ska få effekt på arbetsplatsen krävs kanske någon form av varvning av kurser och verksamhetsutveckling på jobbet, anser Anders Axelsson. Här har ledningen ett stort ansvar att inte välja den enkla vägen. – Allt för ofta blir det avgränsade insatser som inte är kopplade till hur kunskaperna ska användas. Risken finns att man kastar kronor i sjön. När det här systemet funkar som sämst är det helt kopplat till individens egen utveckling, fristående från de behov som finns på arbetsplatsen. Vad har arbetsgivaren för skäl att lägga pengar på utbildning som inte ger något tillbaka? – Det kan finnas flera. Man vill verka modern och ge personalen uppmuntran. Om alla andra satsar på utbildning gör man det också. Vem vill framstå som omodern? Vem vill bära hundhuvudet för att man inte har kompetensutveckling på jobbet? Bäst fungerar nog ofta utbildningsinsatser på mindre företag. Helt enkelt för att man inte har råd att göra fel. – Å andra sidan kan det bli väldigt instrumentellt. Anställda lär sig att behärska sin arbetsuppgift eller maskin, då blir det inte särskilt utvecklande, utan mer bevarande. Unionens senaste avtal innebär ett genombrott för kompetensutveckling. Läs mer om detta på www.kollega.se Teknikern Eva Eliopoulus har blivit utbildare på styrsystem. Snart ska hon gå en kurs i pedagogik.
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68