Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58 INSÄNT VAD TYCKER DU? Skriv till i
nsandare@kollega.se eller Kollega, Insändare, 105 32 Stockholm. Du får vara anonym i tidningen men uppge namn och adress till redaktionen. Vi förbehåller oss rätten att korta långa bidrag. Satiren i Kollega Jag är förtroendevald inom Unionen och läser Kollega regelbundet. Något som jag normalt tycker är kul är de olika tecknade satiriska tips som brukar finnas mot slutet i tidningen. Dock inte den här gången då det handlar om ”Pendlares sätt att överleva”. Hela upplägget lyser igenom av okunskap och fula påhopp till exempel så får SJ framstå som det enda företaget som har skuld till det tågkaos som vi pendlare upplevde den gångna vintern. Så här ser sanningen ut: SJ är numera en operatör bland många men genom massmedias okunskap får de mer eller mindre alltid klä skott för trafikstörningar och förseningar. Jag vet att SJ:s personal, och även andra operatörers personal, gör vad som står i deras makt för att tågen ska komma fram i tid. Genom diverse mer eller mindre olyckliga trafikpolitiska beslut genom åren har ingen av operatörerna någon större möjlighet att påverka trafiksituationen eftersom det sedan 1988(?) är Banverket och numera Trafikverket som beslutar om prioriteringar för tåg och även spårarbete. Den gångna vintern var en unik kombination av fuktig luft och kraftig kyla. Frågan är om vi har haft den kombinationen, under så lång tid, någon gång tidigare. Genom denna kombination skapades en situation där samtliga eltågs strömförsörjning stördes. Om försök hade gjorts att köra tågen normalt hade detta med största sannolikhet orsakat nedrivna kontaktledningar och många tåg som blivit stående på linjen med minimala möjligheter till undsättning av passagerare. Den stora mängden snö som kom orsakade att tågen samlade på sig enorma mängder snö och is, under lok och vagnar. När detta släpper och kanske ramlar ner i växlar orsakar det problem genom att växlar inte blir manövrerbara och signalsystemet slås ut. Som resenär ska man vara mycket tacksam att signalsystemet inte visar en grön signal i det läget. Trafikverkets personal, tillsammans med inhyrd personal, gjorde sannolikt vad de kunde för att försöka råda bot på kaoset. Tyvärr resulterade detta jobbet i ett antal 58 KOLLEGA 7-10 komma oss pendlare till godo. 30 ÅRS PENDLANDE Eget medlemskap Läste i ert senaste nummer om Anna Arwidsson och varför hon är egen företagare! För övrigt en mycket bra tidskrift som jag med stort intresse läser genom min hustrus medlemskap. Själv slutade jag min anställning för 9 år sedan för att starta eget som arkitekt! Jag meddelade min fackförening (HTF) om läget och fick bara till svar ”OK”! INTE ETT LJUD om att Unionen, som då var HTF, hade möjlighet att ta emot även egenföretagare! Är nu ”bara” med i Små A. Varför talar ni inte om att ni är en förening även för företagare??? Kanske ett uppslag till Kollegas nästa nummer? BENGT WEBERG Förtidspensionär Den nuvarande regeringen har vänt ohälsotalet nedåt. Många är de sjuka som har fått sina ”bidrag” indragna. En grupp som ser ut att må bra är alla förtidspensionärer. Varför kan inte Försäkringskassan Pendlingshelvetet »SJ framstår som skuld till tågkaoset trots att de gör allt i sin makt.« arbetsplatsolyckor t o m med dödlig utgång. Tankarna går till alla drabbades familjer och vänner. Slutligen, för att vara sarkastisk, kan man ju fundera på om det inte till viss del är landsvägstrafiken som bidragit till pendlarnas tågkaos. Transportarbetet via landsväg, med dess CO2-utsläpp, påverkar ju miljön betydligt mer än tågtrafiken med sina betydligt mindre utsläpp!!! I stället för att ständigt klanka på den spårbundna trafiken borde opinionen vinklas så att transporter via järnväg får en statushöjning och att hållbara investeringar i infrastruktur och modernt rullande materiel påskyndas. Det om något skulle ompröva alla förtidspensionärers rätt till pension? Ge FK rätt att dra in alla förtidspensioner. De som sedan vill ha ersättningen igen får bevisa detta med nytt läkarintyg. Det är så vi har fått göra vi som har en livshotande sjukdom. HMM Arbetsglädjen ...vart fan tog du nu vägen... Arbetsglädje borde vara en rättig- het samt skyldighet, så inte avfallsprodukterna trillar av som dominobrickor i kärnverksamhetens källa. Fingertoppskänslans ”vara, eller icke vara” bekräftar KASAM, (känsla av sammanhang) men hur många ledare besitter en sådan ”godtagbar” insikt. Avfallsprodukterna är sedan i värsta fall segregerade från ett ”trygghetsbefriande regelverk”. Högmodig tystnad får leda sin jakt på framgång vid hinderbanornas hjärnspöken, tillsammans torka arbetsglädjen i verksamhetens källa. »SAMLIVSFILOSOFEN« MARIA KÄLLSTRÖM
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68