Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26 tiden var hon sökande: lutade än å
t något vård- eller läraryrke likt mamma, som var lärare, än åt näringslivet likt pappa, som var chef i bland annat i Ericsson. Avgörande blev viljan att leda en grupp, inneha ”en påverkande roll”. Det blev Handelshögskolan i Stockholm, efter ett lyckat kompletterande prov. Systembolagets representationssal med takmålningar av Ture Tideblad, känd för sina fresker från 1920-talet. Utfrågningen kretsar kring riskerna med monopolet hon leder. Frågorna har hon nog hört förut. Sin leda kanaliserar hon genom att diskret rita cirklar i det medhavda anteckningsblocket. – Jag tycker att monopol inte är oproblematiska. Vi har ensamrätt på att försälja varorna och då ska vi säkerställa att alla leverantörer behandlas lika. Där tycks riskerna ta slut. Hon är på sin vakt. Det har blivit betydligt glesare mellan skratten. En klassisk argumentation tar vid: Monopolställningen är bra för kunden, i stället för att ödsla resurser på försäljning kan dessa sörja för kundens bästa. Någon risk för stagnation eller ineffektivitet vill hon inte kännas vid. – Nej, jag tänker att vi måste vara världsbäst. Vi är inte där än, men vi har siktet på det. Vi nöjer oss inte med att vara ganska bra. Lika inövat låter resonemanget kring lärdomarna från mutskanda- »Jag tycker att monopol inte är oproblematiska. Vi har ensamrätt på att försälja varorna och då ska vi säkerställa att alla leverantörer behandlas lika.« len. Företaget håller ribban högt, ty det gäller dess överlevnad. Därefter kommer vi fram till ämnet som förmår henne att sluta upp med plitandet. Chefsrekryteringar. Efter skandalen blev bolaget av med 77 av sina chefer. En katastrof? – Man kan välja mellan att se det som en katastrof eller en möjlighet. Jag väljer det senare. Vi hade ett drömscenario som kunde välja vilka chefer vi ville ha. Vi la enormt med energi på att det skulle bli rätt. Det blev riktigt bra. Magdalena Gerger, som tillträdde 2009, efter den turbulenta tiden, vill inte kännas vid några psykosociala problem eller mobbning till följd av felrekryteringar. Emellertid förs det internt ingen specifik mobbningstatistik. I interna NMI-undersökningar (NöjdMedarbetarIndex) tillfrågas medarbetarna om ”problem med olustkänslor, oro eller liknande som kan förknippas med arbetet”. På skalan 1-100 varvid 100 är bäst, är snittvärdet på frågan 80. Det samlade nöjdhetsbetyget tillmäter dock snittvärdet 74. – Det är bra, men jag är inte nöjd. Så fort man bestämmer sig att en viss nivå är bra så går det neråt. Siffrorna stämmer hyggligt överens med magkänslan hon fått under sina planerade inhopp i butikerna: – De allra flesta mår riktigt bra, har glimten i ögat och känner sig lyssnade på. Sedan har vi en del att jobba på för att bli bättre. Rekryteringar tycks vara en hjärtefråga, varvid hon både agerar ”farmor och gammelfarmor”. För hon nöjer sig inte med att vara 26 KOLLEGA 7-10 farmor och sålunda endast medverka i rekryteringar till den egna ledningsgruppen. Som gammelfarmor utformar hon kravprofilen och sitter med vid intervjun även då en avdelning på huvudkontoret genomgår en större förändringsprocess och gör en nyckelrekrytering. Eller ibland vid rekrytering av områdeschefer eller butikschefer. Hur blir det då om hon och någon annan chef i organisationen kommer fram till olika slutsatser? Vågar hon hävda sin magkänsla? – Ja! Det är inte alltid som den andra chefen kommer fram till samma slutsats som snurrar i min mage. Då använder jag frågor som verktyg. Men måste jag så säger jag min mening. När jag har bestämt mig är jag mycket bestämd. Mina medarbetare brukar säga att jag har hårda nypor och varmt hjärta. Jag vill inte bestämma för maktens skull och det går att övertyga mig. Det har absolut hänt. Huvudkontoret en solig höstmorgon. Innanför en mörkbrun dörr, i en möteslokal som fått sitt namn efter vindruvan cabernet sauvignon, står Magdalena Gerger framför sina utvalda: tio kvin
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68