Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36 KRÖNIKA Asien har kommit närmare Det
geografiska avståndet krymper i takt med att intresset för denna spännande världsdel ökar. Här möts uråldriga traditioner och det senaste från väst. Enastående välstånd och extrem fattigdom. Själv var jag nyligen där för att följa upp ICAs affärer från ett helhetsperspektiv: kvalitet, miljö och mänskliga rättigheter. ICA har lång erfarenhet av affärsverksamhet i Asien. Allteftersom vi har lärt oss mer om problem med miljö, kvalitet och etik har våra inköpare tagit det med sig som frågor och krav till leverantörerna. Det gäller tex att den tonfisk vi köper fångas med metoder som inte skadar delfiner. Att vi inte köper jätteräkor från odlingar som förstör känsliga kustområden. Att det finns bra system för att kontrollera kvaliteten. Att skadligt barnarbete inte förekommer. Inköparna ställer också frågor om löner och arbetsförhållanden för de anställda. Jag besökte Filippinerna och Thailand i november tillsammans med vår importchef för att följa upp hur allt detta fungerar. Det var positivt att märka hur öppna våra leverantörer är för alla slags frågor och kontroller av deras verksamhet. Och att kunna konstatera att vi i flera avseenden har mycket att lära av dem; inte minst när det gäller att ta till sig bästa "världsstandard" för att kontrollera kvalitet och miljö. Kan man leva på sin lön? Situationen för de anställda blev den fråga vi behövde uppmärksamma mest på Filippinerna, där man fortfarande har korttidsanställda som roterar mellan olika företag och aldrig har en chans att få mer än minimilön (till skillnad från Thailand). Glädjande nog har ett par av våra leverantörer en ny och progressiv syn på hur man ska komma ifrån detta. Det behövs i ett land där fortfarande 1/3 av befolkningen, dvs drygt 20 miljoner, lever under fattigdomsgränsen. Förekommer barnarbete? Eftersom Asien även uppmärksammats negativt för sina många barnarbetare var det viktigt att följa upp detta. Den policy för skadligt barnarbete som ICA antog för snart ett år sedan har utarbetats i samråd med Rädda Barnen och deras lokala samarbetspartners på Filippinerna. Vid vårt besök var uppgifterna om barnarbete inom fiskeindustrin särskilt angelägna att kontrollera. Det gjorde vi hos tre oberoende organisationer. Vi kunde fara hem med betryggande besked från både dem och leverantörerna. När vi kom tillbaka till Sverige var det dags för det sedvanliga halvårsmötet med inköpsansvariga för de andra produktområdena; de som köper textil, husgeråd och sport- och fritidsvaror, för att stämma av hur långt de kommit med samma frågor under sina inköpsresor. Våra erfarenheter överensstämde på många sätt. Det känns mycket bra att vi har ett sådant intresse och engagemang i dessa svåra frågor hos dem som gör affärerna. Som vår importchef brukar säga: "Vi ska alltid göra vad vi kan även om media tystnar". Den inställningen hoppas jag finns hos de flesta företag idag. Lisbeth Kohls (chef för konsument-, kvalitets-, miljöfrågor) I ett av Manillas många slumområden finns en "ICA-butik". Den har kommit till med stöd av insamlade medel från ICA i Skåne. Den späda 26-åriga kvinnliga ICA-handlaren har lyckats så väl med butiken att den håller tre familjer med många barn självförsörjande. När vi besökte familjerna i november var butiken stängd eftersom hela området skulle evakueras på grund av översvämningar. Men man räknade med nystart så snart som möjligt.
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40