Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan vara djup och mångfacette
rad, och med en hög grad av planering mellan skola och kulturskola. Slutsatsen från fallstudierna var därmed att graden och omfattningen av samverkan tenderar att variera mellan kommuner. För att förstå graden eller omfattningen av samverkan ställde vi i enkätundersökningen frågan ”Hur omfattande är samverkan mellan skola och kulturskola?”. Frågan ställdes till grundskolor och kulturskolor som svarat att det finns samverkan i någon form, och svaren fördelades enligt följande. Diagram 4. Hur omfattande är samverkan mellan skola och kulturskola? Frågan ställdes till kulturskolechefer och grundskolerektorer. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Mycket hög grad av samverkan Total Ganska hög grad av samverkan Ganska låg grad av samverkan Kulturskolechefer Mycket låg grad av samverkan Grundskolerektorer Vi kan konstatera att omfattningen av samverkan varierar. Ungefär sex av tio (59 procent) av kulturskolechefer svarar att det finns en mycket hög eller ganska hög grad av samverkan, samtidigt som fyra av tio (41 procent) svarar att samverkan är ganska eller mycket låg. Bland grundskolerektorerna är andelen som uppger att det finns en mycket eller ganska hög grad av samverkan generellt sett lägre (42 procent). Över hälften (56 procent) anger att det finns en ganska eller mycket låg grad av samverkan. Bland grundskolerektorerna är det 24 procent som anger att det är en mycket låg grad av samverkan, motsvarande andel bland kulturskolecheferna är 3 procent. Hur kommer det sig då att graden av samverkan upplevs som högre bland kulturskolechefer än grundskolerektorer? En förklaring skulle kunna vara att kulturskolan ofta har flera skolor att vända sig till i kommunen för att samverka, vilket sannolikt är en aspekt som bidrar till att kulturskolechefer upplever samverkan i sig som mer omfattande. Då en grundskolerektor endast har en kulturskola att samverka med torde de uppleva att samverkansgraden är generellt lägre än vad samma kulturskola upplever eftersom de har flera skolkontakter. För kulturskolan torde samverkansaspekten vara mer central och nära kopplad till planering och genomförande av den dagliga verksamheten; vilken lokal ska användas på skola x idag? Vilka skolor är intresserade av ett visst samverkansprojekt? För grundskolan är samverkan med kulturskolan bara en delmängd i skolans breda samverkan med andra parter. Vet ej 48 44 35 36 38 32 24 10 11 7 9 3 1 1 1 10/56 Procent