Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan gisk och långsiktig dialo
g (vilket inte alltid torde behöva vara en rektor). • Stödjande underlag/mallar till kommuner för utveckling av gemensamt målbildsarbete mellan kulturskola och skola. Underlaget skulle kunna bestå av centrala frågor och tillvägagångssätt för framtagande av en gemensam målbild och strategi för samverkan. Stödjande underlag/ mallar kan också avse exempel på inriktning och format för gemensam användning av lokaler, personal eller gemensamma projekt. • Underlag och stöd till kommunerna för att ta fram en inriktning/vision för barns/ungdomars rätt till kultur. Inriktningen bör tydliggöra kommunens syn på vilken kultur barn/ungdomar ska kunna erbjudas samt roller och ansvar för skola och kulturskola. Här kan även frågor om lokaler, personal och kompetenser tydliggöras. Med en kommunal inriktning/strategi som blir styrande för kulturskolan och skolorna i kommunen ges förutsättningar för en mer jämbördig, strategisk och långsiktig samverkan. Inleda dialog med nationella myndigheter och aktörer Ytterligare ett område där vi rekommenderar ett fortsatt utvecklingsarbete avser en utvecklad dialog på ett nationellt plan gällande samverkan mellan skola och kulturskola. • Dialog och utvecklingsarbete med SKR och kommuner angående behov av gemensam inriktning rörande samverkan mellan skola/kulturskola. Av undersökningen framkommer att det finns skillnader mellan kommuner och skolor i synen på samverkan, samt att tid/intresse påverkar grundskolornas engagemang för samverkan. Vidare påverkas incitamenten för samverkan av skolan och kulturskolans skilda uppdrag. Det finns därför anledning att tillsammans med SKR, kommuner, Skolverket m.fl. reflektera kring behov av tydligare inriktning/styrning inom området. Detta är en fråga för styrning på nationellt plan liksom lokalt inom respektive kommun. • Dialog med Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet, Kulturdepartementet) kring förutsättningar och viljeinriktning för samverkan mellan skola och kulturskola. Vi rekommenderar vidare att Kulturrådet inleder en dialog med Regeringskansliet gällande resultat av denna undersökning och visar på utvecklingsbehov och potential för utvecklad samverkan. Finns det en vilja hos regeringen att samverkan mellan skola och kulturskola bör utvecklas? Finns det andra insatser som kan behöva ses över nationellt? Om samverkan ses som en nyckel för att ge barn/unga rätt till kulturutövande finns troligen ett värde av att se över hur frågorna styrs från nationellt och lokalt håll, samt vilka förutsättningar som krävs för att samverkan ska utvecklas. 35/56