Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Bilaga 1: Genomförandebes
krivning Uppdraget har genomförts i två övergripande faser. I en första fas (fas 1) har fallstudier genomförts i tio kommuner i Sverige för att få en fördjupad förståelse för resonemang och attityder rörande samverkan. Med utgångspunkt i resultat från fallstudierna planerades en enkätundersökning som genomfördes i fas 2. I kommande avsnitt följer en beskrivning av hur arbetet genomförts. Genomförandebeskrivning fallstudier I uppdragets första fas genomfördes kvalitativa fallstudier i totalt 10 kommuner i Sverige. Kommunerna valdes ut av Governo och Kulturrådet med hänsyn till geografisk och demografisk spridning. Intervjuer genomfördes med följande funktioner i respektive kommun: • Kulturskolechef • Rektor i en grundskola i kommunen • Chef inom utbildnings eller kultur/fritidsförvaltning i kommunen Totalt genomfördes i fallstudiefasen 29 intervjuer fördelade på de tio kommunerna. I nio av kommunerna genomfördes intervjuer med samtliga tre funktioner, och i en av kommunerna genomfördes intervjuer med två av funktionerna. Intervjuerna bokades in via mail eller telefonkontakt och genomfördes därefter via telefon. Intervjuerna tog mellan 30–60 minuter per funktion. Utgångspunkten för intervjuerna var ett antal övergripande och semistrukturerade frågor som behandlade samverkan mellan skola och kulturskola utifrån respondentens perspektiv. En viktig förutsättning för denna fas var att ge respondenten möjlighet att förhållandevis fritt kunna utveckla resonemang kring hinder, förutsättningar och behov kring samverkansfrågan, för att ge oss möjlighet till att utveckla preciserade frågeställningar inför enkätundersökningen. Intervjuguiden innehöll följande frågeområden: • Kommunen och dess kulturskoleverksamhet. Allmän beskrivning av förutsättningarna i den egna kommunen, inklusive kulturskolans utbud och möjliga utmaningar för att få elever att komma i kontakt med kulturskolan. • Samarbetets och samverkans innehåll och praktiska utformning. På vilket sätt sker samverkan idag och vilka aktiviteter ingår i samverkan? Denna del inkluderade frågeställningar kring samordning av projekt, och om kulturskolan undervisar i eller utanför skoltid och/eller i skolans lokaler. • Omfattning av samverkan. Hur beskriver respondenten omfattningen av samverkan, och vilka aktiviteter upplevs som särskilt tidskrävande för att samverkan ska kunna fungera? • Reglering och organisering av samverkan. Vem/vilka driver intresset för att samverka, och finns det regleringar/strukturer för att upprätthålla eller utveckla en samverkan mellan skola och kulturskola i kommunen? • Infrastruktur för samverkan. Sker någon form av ömsesidig anpassning av infrastrukturen för samverkan, särskilt rörande skolskjuts? • Erfarenheter av samverkan. Vad förväntar sig aktörerna få ut av samverkan, och vilka ev. vinster uppnås? Vilka hinder eller andra faktorer finns som kan begränsa en samverkan? Fallstudiefasen genomfördes under perioden december 2019–mars 2020. 37/56