Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Diagram 17. Finns några s
ärskilda hinder för att samverkan ska komma till, i så fall vilka? Frågan ställdes till samtliga tre respondentgrupper. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Ja Total Nej Kommunal administration Grundskolerektorer Kulturskolechefer Nära sju av tio kulturskolechefer (68 procent) anger att det finns särskilda hinder för att samverkan ska komma till, vilket är en klart högre andel jämfört med grundskolerektorer (31 procent) och kommunal administration (42 procent). Respondenterna fick i anslutning till frågan möjlighet att beskriva vilka hinder som finns. Bland kulturskolecheferna nämner flera att skolans uppdrag – som upplevs styras hårt av timplan, stärkta kunskapskrav och obligatorisk undervisningstid – begränsar förutsättningarna för ett gott samverkansklimat. De upplever att grundskolan i hög grad inte har tid för kulturskolan och därmed inte prioriterar dialog och gemensamt arbete. Andra hinder som nämns är den stramare tolkningen av skollagen som begränsar elevernas möjlighet att gå ifrån skolans lektioner för att få sin frivilliga undervisning i kulturskolan. Ytterligare faktorer som nämns som hinder för samverkan är brist på lokaler, ekonomiska begränsningar och brist på resurser/kompetens. Nedan följer några citat som bland annat visar den oro som finns till följd av begränsning av möjlighet till kulturskoleundervisning under skoltid. ”Möjlighet att ta elev från en grundskolelektion har minskat och denna minskade flexibilitet gör att vissa elever inte längre kan ta del av kulturskolans verksamheter.” ”Alltför fyrkantiga regler, där Kulturskolan inte räknas som skola och undervisningen inte som undervisning utan som fritid/frånvaro från skolan. Det gör att rektorer och skolledning är rädda för att bli prickade för att samarbeta för mycket med kulturskolan.” ”Gärna mer förståelse för vad kulturskolan faktiskt kan bidra med för elevernas utveckling.” ”Skollagen som hindrar kulturskolans närvaro under skoltid!” Urval av enkätens öppna svar från kulturskolechefer som har angett hinder för att samverkan ska komma till. Vet ej 68 55 42 31 31 23 14 9 23 18 46 39 24/56 Procent