Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan 2.5 Utmaningar i samverka
n och behov av utveckling Vilka utmaningar upplever respondenterna rörande samverkan, och vilka behov finns för att stärka det gemensamma arbetet? Av undersökningen kan vi se att det finns olika typer av nyttor och vinster med att det finns en väl utvecklad samverkan mellan kulturskola och skola. Förutom att se till individens utveckling som helhet så nämns vinster i form av att på ett effektivare sätt hantera resurser – bland annat i form av pedagogers kompetens. ”Om man ser till hela elevens tillvaro, att få jobba med olika uttrycksformer – det gagnar skolan också. Både motoriskt och musikaliskt.” ”Vi skulle behöva tänka i nya banor. Ta en ökad kostnad för att få in kulturskolans olika kompetenser i våra ”vanliga” kompetenser. Vi skulle vinna mycket kunskapsmässigt på att gå den vägen.” Urval av citat från kommunal administration i fallstudierna. I citaten lyfter huvudmännen att de ser behov av att stärka samverkan och ”tänka i nya banor” för att på ett bättre sätt få in kulturskolans kompetens i grundskolans kärnverksamhet. En stärkt samverkan bedöms gynna såväl elever som kulturskolans och grundskolans verksamheter – både när det gäller kvalité i undervisning och resursåtgång i form av lokaler och kompetenser. Det finns dock delar som talar för att parterna inte fullt ut får ut de nyttor som skulle kunna realiseras. Bland annat upplever respondenter att olika former av hinder begränsar samverkan. I följande avsnitt redovisas utmaningar och upplevda behov av utveckling inom samverkan. Avsnittet avslutas med ett resonemang om betydelsen av kulturskolans nämndtillhörighet för att skapa förutsättningar för samverkan. Hinder för samverkan När vi ställde frågan ”Finns några särskilda hinder för att samverkan ska komma till, i så fall vilka?” kan vi konstatera att totalt drygt hälften av respondenterna ser att det finns hinder som begränsar samverkan – och att kulturskolechefer i särskilt hög utsträckning upplever att det finns hinder. 23/56