Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan För att förstå vilka aktö
rer som idag är involverade – och vilka aktörer som skulle kunna behöva involveras – för att elever ska kunna få tillgång till kulturskolan ställdes två frågor kring detta i undersökningen. Frågorna riktades till kulturskolechefer. Diagram 16. Frågorna ställdes till kulturskolechefer. Flera svarsalternativ kunde väljas. Fråga 1: Vilka av dessa aktörer är idag involverade för att eleverna ska kunna ta del av kulturskoleverksamhet under eller i anslutning till skoldagen? Fråga 2: Vilka aktörer ser du behöver involveras i en samverkan för att barn och unga ska kunna ta del av kulturskoleundervisning under eller i anslutning till skoldagen? 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 98 89 86 91 85 85 76 77 72 57 47 27 24 13 15 10 7 3 8 3 8 1 1 0 2 85 Aktörer som idag är involverade Aktörer som behöver involveras Vanliga aktörer som av kulturskolecheferna anses behöva involveras är, av naturliga skäl, kulturskolan och skolan. Men även pedagoger, föräldrar och rektorer anses vara viktiga att involvera för att underlätta för eleverna. Av diagrammet framgår att aktörer som bedöms behöva involveras ytterligare är rektorer och fritidsverksamhet/ungdomsgård (inringat) för att ytterligare öka möjligheterna till att barn och ungdomar tar del av undervisningen. Även läns/lokaltrafik och bussbolag skulle kunna involveras något mer i detta arbete. Här tycks det alltså, utifrån kulturskolans perspektiv, finnas förutsättningar att stärka samverkan ytterligare genom en ökad involvering av andra aktörer. 22/56 Kulturskolan Pedagoger Skolan Föräldrar Fritidsverksamheten/ungdomsgården Rektorer Läns/lokaltrafiken Bussbolag Annat (ange gärna nedan) Regionen Taxibolag Inga aktörer är involverade Vet ej Procent