Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Diagram 11. Ta ställning
till följande påståenden avseende förhållandet i samverkan mellan skola och kulturskola. Frågan ställdes till kulturskolechefer och grundskolerektorer. Kulturskolechefer – Kulturskolan och skolan arbetar gemensamt för att nå ett ömsesidigt syfte Grundskolerektorer – Kulturskolan och skolan arbetar gemensamt för att nå ett ömsesidigt syfte Kulturskolechefer – Kulturskolan och skolan kompletterar varandra väl i sina respektive arbeten Grundskolerektorer – Kulturskolan och skolan kompletterar varandra väl i sina respektive arbeten Kulturskolechefer – Kulturskolan och skolan har ett jämbördigt förhållande i sin samverkan Grundskolerektorer – Kulturskolan och skolan har ett jämbördigt förhållande i sin samverkan 0 12 17 21 20 28 30 28 9 3 10 11 13 15 20 27 27 32 30 17 6 2 8 7 8 4 13 6 14 20 23 27 40 35 25 60 24 1 15 13 80 100 5 4 Instämmer helt 3 2 1 Vet ej Instämmer inte alls I en av frågorna fick grundskolerektorer och kulturskolechefer ta ställning till ett antal påståenden rörande förhållandet i den samverkan som finns. Påståendena handlade om 1) huruvida kulturskola och skola arbetar gemensamt för att nå ett ömsesidigt syfte, 2) om parterna kompletterar varandra och 3) om kulturskola och skola har ett jämbördigt förhållande i sin samverkan. Vi kan utifrån resultatet konstatera att: • Från såväl kulturskola som skola upplever runt en tredjedel att ”kulturskolan och skolan arbetar gemensamt för att nå ett ömsesidigt syfte” (andel ”instämmer”, alternativ 4 + 5). • En något högre andel grundskolerektorer än kulturskolechefer upplever att skola och kulturskola ”kompletterar varandra väl i sina respektive arbeten”. • En totalt sett låg andel anser att det finns ett ”jämbördigt förhållande” i den samverkan som finns. En samverkan mellan aktörer bygger på att aktörerna kompletterar varandra på ett ändamålsenligt sätt. En aktör som involveras i en samverkan behöver i någon mån få ut något av samarbetet samt kunna bidra i det gemensamma arbetet. Delvis verkar skola och kulturskola komplettera varandra i sin samverkan, men trots det så tycks det jämbördiga förhållandet inte alltid finnas. Det sker heller inget större gemensamt arbete för att nå gemensamma uppsatta syften. Sannolikt har skolans obligatoriska uppdrag betydelse i sammanhanget, då fokus för skolans del hamnar på den obligatoriska undervisningen. Skolans fokus och prioritering behöver därför kulturskolan på olika sätt hantera för att nå de mål som ligger inom det egna uppdraget, vilket upplevs som en utmaning för kulturskolan. 18/56