Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan I SKR:s undersökning från
2016 gavs en liknande bild från kulturskolan. I en flervalsfråga angavs då brist på tid för gemensam planering som ett relativt vanligt förekommande hinder (60 procent), men även brist på lokaler/teknik (56 procent) och en låg prioritering av estetiska ämnen inom skolan (54 procent). Från grundskolerektorernas perspektiv nämns tidsbristen som en central faktor som begränsar möjligheten till samverkan. Andra uttryckta aspekter är ekonomiska begränsningar och utmaningar med att tillgängliggöra lokaler. Grundskolerektorerna lyfter också att de mål som skolan har och den undervisningstid som varje elev måste få delvis blir konkurrerande med kulturskolans verksamhet. Ytterligare en aspekt som tas upp av flera är att de inte har naturliga dialoger på ledningsnivå eftersom kulturskolan inte sitter med i skolledningen. ”Lokalbekymmer”, ”Målträngsel” ”Tiden som kulturskolan har synkar inte alltid med tiden skolan kan ge.” ”Tidsaspekten. Hur man ska hinna med alla olika uppdrag. Strukturella frågor är ett hinder.” ”Ledning för kulturskolans verksamhet finns inte i samma organisation som skolledningen.” Urval av enkätens öppna svar från grundskolerektorer som har angett hinder för att samverkan ska komma till. Från det kommunala huvudmannaperspektivet nämns att det finns brister i grundskolans och kulturskolans planering och engagemang för att få till en fungerande samverkan. Huvudmannaföreträdarna framför att ett något inåtvänt fokus på den egna verksamheten påverkar förutsättningarna för samverkan. Det ses som olyckligt då en stärkt samverkan skulle gynna såväl eleverna som skolans och kulturskolans verksamheter, ur ett kvalité och resursperspektiv. De kommunala företrädarna betonar att de känner till uppfattningen att kulturskolan tar tid från den ordinarie undervisningen. Samtidigt ser det ett värde av kulturskolans aktiviteter för barns utveckling. Det krävs därmed både förståelse, närmare samverkan och en förmåga att hitta lösningar som säkrar elevens obligatoriska undervisning och samtidigt möjliggör tid för frivillig undervisning, i nära anknytning till skoldagen. ”Ointresse från skolledning och lärare för samarbete eller att avsätta tid för eleverna att delta. Ointresse från kulturskolans ledning och pedagoger att kliva in i skolan. Dålig långsiktig planering från bägge sidor för att kulturupplevelser ska bli en fungerande & självklar del av skola och undervisning.” ”Det finns många inom skolan som tycker att kulturskolan tar för mycket av undervisningstiden.” ”Vikten av att alla elever får den undervisningstid de är garanterade – kulturskolans verksamhet/aktiviteter kan konkurrera om elevernas undervisningstid.” ”Många skolor är alldeles för fokuserade på ämnesmålen.” Urval av enkätens öppna svar från kommunal administration som har angett hinder för att samverkan ska komma till. De hinder som nämns utgår ofta från att den ”egna” verksamheten på olika sätt begränsas. För kulturskolans del är upplevelsen delvis att skolans/skollagens syn på frivillig undervisning i skolan och under skoltid hämmar samverkan. Från skolans perspektiv finns en upplevelse att den egna verksamhetens mål inte medger tid åt en utvecklad samverkan. Från kommunens perspektiv nämns 25/56