Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Tre av fyra anser att syf
tet med samverkan uppnås Samverkan tycks alltså ske med liknande övergripande syften om att skapa utökade möjligheter för barn och ungdomar att utöva kultur. Men uppnås syftet med samverkan? I diagrammet nedan redovisas resultatet på en fråga om huruvida syftet med samverkan uppnås. Diagram 15. Uppnås syftena med samverkan? Frågan ställdes till samtliga tre respondentgrupper. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Ja Total Kulturskolechefer Grundskolerektorer Kommunal administration Totalt sett uppger en hög andel (77 procent) att syftet med samverkan i någon form uppnås. Kulturskolechefer och kommunal administration anger i något högre utsträckning att syftet uppnås jämfört med grundskolerektorer. Det framgår också att grundskolerektorer i högre utsträckning svarar att de inte vet om syftet uppnås eller inte. Flera respondenter som har svarat ”Ja” på frågan tillägger i öppna kommentarer att syftet delvis är uppfyllt, men att det finns mer att utveckla. Att en högre andel grundskolerektorer inte upplever sig känna till om syftet med samverkan uppnås skulle kunna ha att göra med att viljan och initiativet till att samverka generellt sett är starkare från kulturskolan, som i och med detta har något av ett ”ägandeskap” över syftet med den samverkan som finns. Här finns det dock anledning att fundera på om skola och kulturskola, genom en mer utvecklad dialog dem emellan, kan formulera gemensamma syften med samverkan – för att säkerställa att båda parter konkret drar nytta av utbytet. Rektorer kan involveras ytterligare För att elever ska kunna ta del av kulturskoleverksamhet behövs olika aktörer som kan underlätta möjligheterna till kulturutövande. Detta är inte minst viktigt i små orter eller glesbygdskommuner där avstånden är större. Som exempel kan nämnas anpassade tider för skolbussar som kan vara betydelsefullt för att elever ska kunna ta sig till kulturskolan. Det kan också handla om att andra aktörer runt eleven – till exempel lärare, föräldrar eller rektorer – arbetar för att underlätta en kulturskoleundervisning. Nej Vet ej 77 81 66 82 31 17 6 8 3 0 11 18 21/56 Procent