Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Diagram 10. I vilken form
regleras samverkan mellan kulturskola och skola? Frågan ställdes till kulturskolechefer och grundskolerektorer. Flera svarsalternativ kunde väljas. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Muntlig överenskommelse Informell dialog Gemensam riktlinje/ vision Skriftligt avtal gällande samverkan generellt Total Kulturskolechefer Reglering saknas Skriftligt avtal gällande lokalutnyttjande Grundskolerektorer Annan (ange gärna nedan) Vet ej 69 61 47 40 27 17 20 21 19 17 17 17 10 12 6 7 7 7 7 9 1 8 2 58 I enkätundersökningen ställdes frågan till kulturskolechefer och grundskolerektorer om i vilken form som samverkan regleras. Av diagram 10 framgår att det vanligaste sättet som samverkan uppges vara utformad är genom olika former av muntliga överenskommelser (61 procent) eller informella dialoger (47 procent). Totalt 17 procent av totalen anger att skriftliga avtal förekommer. Värt att notera är också att grundskolerektorer i högre utsträckning inte har kännedom om hur samverkan regleras jämfört med kulturskolechefer (27 procent av rektorerna svarar ”Vet ej”). Att överenskommelser sker muntligen och informellt ställer krav på goda relationer mellan individer. Utifrån fallstudierna kunde vi se att flera kulturskolor uttryckte att det är centralt att kulturskolan upprätthåller och/eller utvecklar relationerna med rektorerna på skolorna för att arbetet ska fungera smidigt. Kulturskola och skola upplevs inte som jämbördiga Den goda informella dialogen förutsätter ofta såväl god personkemi som en god anpassning mellan verksamheterna. I fallstudierna upplevde flera kulturskolechefer att kravet på anpassning framförallt ligger på kulturskolan, som ofta behöver utgå från skolans premisser (t.ex. genom att löpande anpassa undervisningstid till elevernas skolschema). Att förhållandet mellan kulturskola och skola inte alltid bygger på samma anpassningsgrad kunde identifieras även i SKR:s undersökning från 2016. En slutsats från den undersökningen var att intresset för samverkan var störst från kulturskolan som oftast tar initiativ till gemensamma aktiviteter. För att ytterligare undersöka förhållandet mellan kulturskola och skola ställdes i denna undersökning ett antal frågor rörande relationen mellan kulturskola och skola. 17/56 Procent